SEDEM II – Vasko Atanasovski (1)

Sedem resnic, sedem smrtnih grehov, sedem dni, sedem let skomin, sedem čudes, sedem veličastnih, sedem vprašanj, sedem odgovorov, sedem zanimivih sogovornikov/-ic, sedem z-godb. Prvič v novi sezoni.


Vasko Atanasovski se je oktobra s svojim triom (Vasko Atanasovski – saksofon, vokal; Marjan Stanič – tolkala; Dejan Lapanja – električna kitara) odpravil na tritedensko turnejo po Kitajski. Prvič in sodeč po navdušenju ter vzajemnih simpatijah med bendom in tamkajšnjo publiko tudi ne zadnjič. Glede na to, da gre za prvi slovenski bend, ki se je na lastno pest oziroma v sodelovanju z lokalnimi kitajskimi promotorji odpravil na daljšo samostojno turnejo po tej enormni, gospodarsko in tehnološko hitro razvijajoči se deželi, smo Vaska povabili, da v prvi SEDEM-ki nove sezone razkrije nekaj podrobnosti glasbenega vandranja od Pekinga do Hong Konga.

ENA Kot mi je znano se ni še noben slovenski bend odpravil na turnejo po Kitajski. Zakaj prav turneja po Kitajski? S kakšnimi težavami ste se srečevali pri organizaciji in izvedbi turneje (in kako ste jih reševali)? Kakšne so bile prednosti?

VASKO ATANASOVSKI 1 Že pred leti, sem tukaj v Evropi, začel sodelovati s kitajsko glasbenico Xu Fengxia. Skupaj sva nastopala po Evropi in tudi na Jazz festivalu Ljubljana. Sledilo je povabilo na Kitajsko, kjer sem že lani izpeljal tritedensko turnejo skupaj s kitajskimi glasbeniki in solističnimi koncerti. Tokratno turnejo sem sistematično pripravljal eno leto, zadnje detajle pa smo reševali še dva tedna pred odhodom, vendar večjih težav ni bilo. Organizacija je seveda potekala v sodelovanju s kitajskimi promotorji glasbe.

foto: Matjaž Vrečko

DVE Kaj lahko kitajska glasbena scena in infrastruktura ponudita nekemu bandu iz Slovenije, ki pravzaprav ne izhaja iz mainstream pozicije in za seboj nima kakih menedžerskega, piarovskega ali strateškega “know-howa” oziroma je na Kitajskem povsem neznano ime? Na kakšne načine ste si ustvarjali prepoznavnost, reklamo, kako je publika izvedela za vas? Verjetno glede na to, da ste pravzaprav vsak koncert odigrali v drugem kraju, to ni bil ravno mačji kašelj.

VASKO ATANASOVSKI 2  Na Kitajskem, se tako kot na vseh področjih, tudi na glasbenem veliko in hitro dogaja. Promocijo smo prepustili lokalnim organizatorjem. Publika nas je izjemno toplo sprejela, morda še bolj entuziastično kot v Evropi. Pravtako smo dobili odlične odzive tudi od kritikov in glasbenih promotorjev. Za naslednje leto smo dobili povabila na vsaj 6 festivalov. Torej se premikamo iz klubov na festivale, kar je izjemno. Pravtako se dogovarjam za izdajo CD albuma na Kitajskem, kar nam bo prineslo še večjo prepoznavnost.

TRI Kako je potekala logistika koncertov? Kje vse ste igrali? V kakšnih prostorih ste igrali in kakšna je bila klientela?

VASKO ATANASOVSKI 3 Na turneji smo odigrali devet koncertov v sedmih mestih. Začeli smo v Pekingu, kjer se nam je priključil tudi fotograf Matjaž Vrečko, ki je dokumentiral dogajanje. Tukaj smo odigrali odličen prvi koncert in se spoznali s tem čudovitim in magičnim mestom. Nato smo leteli v Qingdao, ki leži ob morju na vzhodni obali. Tudi tukaj smo prebili nekaj dni, odigrali koncert, šli na izlet z jadrnico, ogledali mesto in bližnje vasice. Nato se je Matjaž Vrečko vrnil v Slovenijo, mi pa smo nadaljevali svoje popotovanje z letalom v Šanghaj, ki je prav tako ob morju nekoliko južneje. Tukaj nas je prišlo poslušati tudi kar nekaj Slovencev. Po nekaj dnevih v poslovnem in bleščečem Šanghaju, smo se odpeljali z vlakom v Hangzhou, ki je uro stran od Šanghaja in slovi kot kitajski Beverly Hills z jezerom ‘West Lake’. Tudi tukaj smo nastopili in nato spet odleteli na jug Kitajske v Guangzhou, glavno mesto kantona Guangdong. Jug Kitajske je drugačen, še bolj temperamenten in prav Guangzhou slovi po pestrem nočnem življenju, o čemer smo se prepričali tudi sami. Tam smo odigrali dva koncerta in se odpravili naprej z vlakom, v uro oddaljen Shenzhen, kjer smo prav tako odigrali dva koncerta. Sledila je še pot z enoprostorcem v Hong Kong, kjer smo izpeljali zadnji koncert turneje. Hong Kong je izjemen in kontrasten s Kitajsko; super za zaključek turneje.

Prostori v katerih smo igrali, so bile prevsem jazz ali rock usmerjene koncertne dvorane in glasbeni klubi. Nekateri bolj alternativni, drugi bolj glamurni. Kapaciteta prostorov je bila od 100 do 300 ljudi. Upravitelji prostorov so bili v glavnem Kitajci, smo pa igrali tudi v klubu, ki ga vodijo Francozi. Publika pa je bila po večini zelo mešana, saj v teh glavnih kitajskih mestih, živi veliko ljudi s celega sveta.

foto: Matjaž Vrečko

ŠTIRI Kako vas je sprejela kitajska publika, kako je komentirala in se odzivala na vašo muziko? So bili vaši koncerti tam tudi medijsko podprti?

VASKO ATANASOVSKI 4 Kot sem že omenil, je bila publika izjemno navdušena in prevzeta. Koncerti so ponekod bili pospremljeni tudi z odzivi v lokalnih medijih, največ pa na internetu.

PET Kakšno glasbo poslušajo mladi na Kitajskem in koliko stika pravzaprav imajo kitajski ljubitelji glasbe z zahodnoevropsko glasbo oziroma globalnimi glasbenimi vplivi nasploh? Kako pridejo do nje, glede na to, da imajo internetno blokado najbolj razširjenih globalnih družabnih omrežj in glasbenih portalov, kjer se danes glasba posluša in distribuira (gmail, facebook, myspace, youtube, itunes ipd.)?

VASKO ATANASOVSKI 5 Kitajska se vse bolj odpira ostalemu svetu. Srečali smo veliko glasbenih skupin iz drugih celin, torej Amerike in Evrope, vendar v glavnem standardizirane skupine in ne veliko avtorske glasbe. Prostor za to se na Kitajskem šele odpira, a zelo intenzivno. In publika je lačna zanimivih in kvalitetnih stvari, ne glede na glasbene stile. Kar močna je rockovska scena, nekoliko manj kreativno je zaenkrat v jazzu, obstaja pa tudi eksperimentalna, underground scena. Na Kitajskem je onemogočen dostop do Facebook-a in Youtube-a, čeprav se da priti tudi do teh strani s pomočjo posebnih programov. Ostalo, kolikor vem, deluje, imajo pa tudi veliko kitajskih socialnih omrežij. Seveda je internet največji glasbeni distributer, tudi na Kitajskem.

ŠEST Gotovo ste na poti spoznali tudi kitajske glasbenike in tiste, ki tam živijo in ustvarjajo. Kakšne pogoje za ustvarjanje in koncertiranje imajo tam, kakšni so načini preživetja profesionalnega glasbenika na Kitajskem? Nenazadnje, kako se je turneja finančno izšla za vas? Sodeč po tem, da ste dobili veliko povabil na festivale, je bila ta klubska turneja bolj “sondažne” narave, odskočna deska za večje odre, boljšo prepoznavnost in zaslužek?

VASKO ATANASOVSKI 6 Sam mislim, da bi se na Kitajskem hitro znašel in kot glasbenik ali skladatelj ne bi imel težav s preživetjem. Prej nasprotno –  mislim, da je morda še več možnosti za umetniške produkcije, sodelovanja, gostovanja in podobno. Trg je ogromen, tako se lahko najde veliko možnosti za koncertiranje, prav tako komponiranje, saj obstaja veliko orkestrov klasične in tradicionalne glasbe, zanimivo pa je tudi filmsko tržišče. Poleg tega je publika željna raznovrstne glasbe in zna prepoznati kvaliteto ter izvirnost. Zaslužki so do neke mere primerljivi z evropskimi, odvisno od konteksta dogodka, vendar je tam drug standard. Da se preživeti že z zelo malo denarja, seveda pa na drugi strani nekatere cene segajo v nebo, a tako je tudi z zaslužki. Glede na to, da smo se kot zasedba na Kitajskem predstavljali prvič in brez podpore glasbene industrije, ocenjujem turnejo kot zelo uspešno, saj se je izšla finančno pozitivno, kar je po pripovedovanjih velik uspeh. Marsikatera zasedba, ki prvič odhaja na Kitajsko, se namreč vrne z minusom, prav tako pa je bilo koncertiranje tudi promocijsko zelo plodno, kar nam omogoča še boljše angažmaje v prihodnje – tako v finančnem smislu kot tudi to, da se predstavimo še večjemu številu ljudi.

foto: Matjaž Vrečko

SEDEM In za konec rezime vtisov iz kitajske turneje. Očitno se nameravate še kdaj vrniti.

VASKO ATANASOVSKI 7 Zame je Kitajska vsekakor ena najbolj vznemirljivih dežel, kar sem jih obiskal. Možnosti za ustvarjanje je veliko, na vseh področjih. Če imaš dobro idejo, na umetniškem ali na kateremkoli področju, je Kitajska pravi kraj za realizacijo. To omogoča tudi ogromno tržišče, pretok svetovne trgovine, ljudi in hitre ter fleksibilne reakcije. Ta navdušenost me je gnala, da sem se ponovno vrnil in na moje veliko veselje tokrat s celotno zasedbo. Za vse nas je bila to zelo pestra in pozitivna izkušnja. Glede na odzive, ki smo jih dobili in pozitivne izkušnje z organizatorji, se bomo vsekakor še vračali.

 

Avtor fotografij (posnetih na Kitajskem) je Matjaž Vrečko.

 

Share