Letnik: 1996_97 | Številka: 1 | Avtor/ica: Jure Potokar

BRUCE SPRINGSTEEN

The Ghost Of Tom Joad

Sony/Dots, 1996

Ne glede na to, katero Springsteenovo ploščo imate za najboljšo, boste morali ob plošči The Ghost of Tom Joad svojo odločitev temeljito premisliti. Tom Joad, kot je sicer ime junaku Steinbeckovega romana Sadovi jeze oziroma po njem posnetega filma Johna Forda, je namreč izjemna plošča, ki tako rekoč nanovo določa, kaj je mogoče v današnji popularni glasbi.

Kot najznačilnejši predstavnik ameriške popularnoglasbene produkcije je bil Springsteen doslej vedno zavezan veri v ameriški sen in upanju. Tudi na temačni Nebraski je bilo tako. Celo na smrt obsojenemu morilcu je na primer nudil možnost prave izbire. Na Tomu Joadu pa se zdi, kot da izbire ni več, "tema na robu mesta" je zgolj tema, v kateri živijo vsi junaki dvanajstih skladb.

Vsi ti potepuhi, proletarci, nekdanji zaporniki in vojaki, predvsem pa ilegalni (mehiški) priseljenci so tudi tokrat - kot že velikokrat pri Springsteenu - na prometni glavni cesti, samo da se nihče več ne slepi, kam pravzaprav vodi. In novi svetovni red ne priznava druge priložnosti. Poleg tega zlo dviga svojo grdo glavo v njih samih, kot spoznavajo vsi po vrsti. V srhljivih, ironičnih in celo ciničnih zgodbah iz vsakdana druge, temne strani Amerike, Springsteen ne olepšuje ničesar. Namerno je okoren z besedami in rimami, pa tudi glasbo je ustrezno prilagodil. Večina skladb je akustičnih, vse so otožne, le redke pa premorejo izrazitejši refren. Toda krhka, srhljiva lepota večine skladb se vam zareže v spomin s silovitostjo, ki ne zahteva popevanja refrena, ampak premišljevanje o vsebini. Izkušnje s ploščo Born in the U.S.A., ki so jo, ne da bi razumeli njeno bistvo, večkrat izrabljali celo v predsedniških kampanjah, so bile očitno dovolj dober nauk.

Osupljivo je, da je Springsteen po nekaj neizrazitih ploščah zmogel posneti tako mojstrovino. Še bolj osupljivo pa je, da mi vsako novo poslušanje Duha Toma Joada utrjuje prepričanje, da presega Nebrasko. Vsaj zame namreč predstavlja sam vrh Springsteenovega nemajhnega opusa.

Jure Potokar