Letnik: 1996_97 | Številka: 12 | Avtor/ica: BIGor

Rock katakombe

Založniška pota

V poplavi glasbenikov in predvsem zvezd ostajajo v senci dogajanja založniki, izdajatelji fanzinov, lastniki majhnih trgovin s ploščami za rock and roll sladokusce in še marsikdo, ki gradi tisti nosilni steber, zaradi katerega rockovska scena še vedno stoji. Gre za posameznike in posameznice, ki z ambicioznostjo, brezmejnimi napori in s predanostjo rock and rollu prispevajo neprecenljive količine goriva za nadaljevanje kultne zgodbe, v katero jih večina zakoraka povsem naključno. Čeprav ima vsaka rockovska založba individualno zgodbo, so med njimi nekatere podobnosti in navezave, ki jih bomo orisali, naslanjajoč se na več kot dvajsetletno zgodbo ameriške založbe Bomp in njenega šefa Grega Shawa.

Začetki založbe Bomp segajo v drugo polovico šestdesetih, ko se je sedemnajstletni Greg Shaw preselil v San Francisco z zbirko plošč, ki jo je polnil od desetega leta. Da bi se lažje vključil v prebujajočo se rockovsko sceno, je ustanovil enega prvih fanzinov na tistem koncu Amerike, Mojo-Navigator Rock'n'Roll News, ki ga je tiskal s šapirografom. Izhajal je le toliko časa, dokler Shawu in njegovemu družabniku Jannu Wennerju ni pošel denar, kljub kratkemu dihu pa je z izraznostjo in obliko vplival na takrat vzhajajoči Rolling Stone. Po krajšem obdobju iskanja denarja za nov projekt je v začetku sedemdesetih s Suzy Shaw postavil na noge nov fanzin Who Put The Bomp!, ki se je kmalu okrajšal v Bomp. Okoli fanzina se je zbrala druščina, ki ji za zgodovino in na sploh usodo rock and rolla ni bilo vseeno. Z Greilom Marcusom, Lesterjem Bangsom, Davom Marschom, Mikom Saundersom in drugimi je Shaw z raziskovalno žilico izoblikoval neposredno kritičnost ljubiteljev in poznavalcev rockovske godbe do obstoječe pop kulture, saj so hkrati kopali po (pol)preteklosti in iskali nova rockovska imena po vsem svetu. Najizrazitejši stili znotraj te fanzinovske druščine so bili punk, powerpop in garage revival, to se je odlično ujelo z vse bolj vročim dogajanjem na rockovski sceni, ki je izbruhnilo prav sredi sedemdesetih. Bomp je uspel duha tega časa zaokrožiti leta '77 z anketo med bralci, ki so na Top Ten Punks lestvico na prvo mesto uvrstili Iggyja Popa, Elvisa Presleyja, Phila Spectorja, Louja Reeda in Keitha Richardsa. Fanzin je prerasel svoje okvire, bil je vedno bliže formatu magazina, postajal je vse bolj komercialen - in to je bil tudi konec njegovega izhajanja. Zaradi osebnega in kritičnega pristopa pa bi moral (p)ostati vzor vsem fanzinom.

Iz fanzina je nastala tudi založba Bomp, ki nas spomni na podobne zgodbe, na primer na nastanek seattlske Sub Pop in čikaške založbe Skin Graft. Prva je nastala iz kolumne v lokalnem tedniku, ki se je ukvarjala z lokalnim rockovskim dogajanjem, to pa se je v devetdesetih razraslo v grunge manijo. Skin Graft je zrasla iz punkovsko-stripovskega fanzina iz druge polovice osemdesetih, ki sta ga ustanovila Mark Fischer in Rob Syers. Založba pooseblja novo glasbeno gibanje now wave (nekakšno nadaljevanje off-rock scene). V mestu Minneapolis je skoraj v istem času nastala založba Amphetamine Reptile Records, ki jo je ustanovil Tom Hazelmyer, da bi lahko izdal singel svoji skupini Halo Of Flies. A v kratkem so se z željo, da jim izda singel oziroma ploščo, na njegov naslov obrnile številne skupine iz okoliša. Tako je nastala ena od najbolj reprezentativnih založb zadnjega desetletja. Tudi založba Bomp je nastala povsem naključno, vendar več kot desetletje prej. Prelomni trenutek je nastopil leta '74, ko so se Flamin' Groovies vrnili z evropske turneje z novimi posnetki, ki jih ni želela izdati nobena založba. Član skupine Cyril Jordan je prepričal Grega Shawa, kateremu takrat skrivnosti založništva in izdajanja plošč niso bile znane, da je ta ves presunjen vendarle stopil na novo pot in obrnil prvo stran svoje bodoče dejavnosti. Svet je zagledal malo ploščo z naslovno You Tore Me Down, ki je Flamin' Groovies kmalu popeljala do pogodbe z velikanko Sire Records. Preden se je Greg Shaw odločil založiti prvi album, je moralo iziti še nekaj manj kot dvajset singlov, to pa je zopet značilnost večine novih založbic - ravno s singli si založbe in na sploh skupine same pripravljajo teren na tržišču (še danes). Sledila je serija albumov, med katerimi izstopajo glasbeniki, kot so The Last, Weirdos, Zanatees, The Nuns, ponovno zbrani Sonics in nepozabni album Kill City z Iggyjem Popom in Jamesom Williamsonom.

Čeprav dotlej ni imel založniških izkušenj, je Shaw stalno opazoval glasbeno mašinerijo. Pri triindvajsetih je urednikoval pri Phonograph Record Magazine, imel kolumno v Rolling Stonu in redno službo pri Sire, kjer je urejal serijsko izdajo Legendary Masters Series. Na osnovi teh izkušenj je postavil svoj distribucijski sistem, ki se je naslanjal na prodajanje plošč po pošti, tudi to je še danes ustaljena praksa. Zastopal je svoje skupine in jim priskrbel večjega založnika, da bi lahko resnično živele od glasbe. Nekaj let je vodil trgovino s ploščami, to počne večina majhnih založb še danes. Na primer Crypt Records s trgovino Cool and Crazy v Hamburgu in avstralska Au-Go-Go v Melbournu, kjer ne ponujajo le svojih izdaj, ampak tudi izdaje drugih založb, knjižne rock'n'roll izdaje in vso drugo zgodovinsko kramo, vezano na rock kulturo. Shawovo delo v Sire ga je napeljalo k redni zbirki kompilacij Pebbles, na katerih ponuja arhivske posnetke garažnih punk rock skupin iz šestdesetih. Vzorcu so sledile številne druge založbe z izdajami arhivskih formatov (npr. Back From The Grave založbe Crypt). Obenem je Shaw v založniško delo uvedel še eno novost, in sicer da je ob Bomp Records ustanovil še nekatere stranske založbe. Z vsako posebej je želel nakazati kupcu/zbiralcu, kaj lahko pričakuje od izdaje za posamezno (pod)založbo. Tako je kompilacije Pebbles izdal pri založbi Archive International, ustanovil je založbo Voxx, ki je bila sprva zamišljena kot založba za sodobne '60's garažne revival skupine. Leta 1993 je v sodelovanju z založbo Marilyn ustanovil Alive Records, ki izdaja raritetne posnetke na vinilnih desetinčerjih. Med drugim so izšli posnetki takih skupin, kot so Runaways, Dead Boys, DMZ, MC5, Pandoras in druge.

Brskanje po arhivih in iskanje redkosti je v zadnjem času glavna zavzetost Grega Shawa, iskanje in podpiranje mlajših skupin je prepustil novejšim založbam. Danes se v glavnem ukvarja s posameznimi raziskovalnimi projekti, kot je The Iguana Chronicles (gre za serijo ponovnih izdaj The Stooges in za posnetke skupine Iguanas, skupine Iggyja Popa pred Stooges); izdal je celo kopico nosilcev zvoka preminulim in živim skupinam in ob tem izkazal neverjetno široko ljubezen do rockovske godbe brez kalupov. Že na samem začetku je začrtal slogovno usmerjenost, katere se drži še danes. Vedno je bil v stiku z dogajanjem, in ravno to je ohranilo njegovo založbo, da je do danes ostala več kot dober primer rockovske založbe, ki mora ponuditi glasbo čim širšemu občinstvu, ne pa se, iz takšnih in drugačnih razlogov, zapirati v ozek krog ušes.

SPISEK IZVAJALCEV, KI SO SNEMALI IN SODELOVALI Z BOMP RECORDS V PRVIH 20 LETIH:

20/20 * 3 LEGGED DOG * ACID * ADOLESCENTS * ANT BEE * B GIRLS * BAD KARMA BECKONS * BAD RELIGION * BARRACUDAS * BILLY HANCOCK * BILLY SYNTH * BIRDMEN OF ALKATRAZ * BLACK FLAG * BLACK MARCH * BLACKLIGHT CHAMELEONS * BLAIR 1523 * BLAKE XOLTON * BLITZKRIEG BOP * BOBBY FULLER * BOYFRIENDS * BRAD LONG * BREAKAWAYS * BRAIN JONESTOWN MASSACRE * BRUCE JOYNER/PLANTATIONS * CANNIBALS * CHANNEL 3 * CHEEK * CHEMISTRY SET * CHERI GAGE * CHESTERFIELD KINGS * CHOIR * CORONADOS * CRAWDADDYS * CRAWLING WALLS * C*NTS * CYNICS * DADISTICS * DARKSIDE * DAWGS * DEAD BOYS * DEARLY BELOVED * DEATHRIDE 69 * DENIZ TEK * DESCENDENTS * DEVO * DICKIES * DIODES * DISTORTED PONY * DMZ * DWARVES * E.A.R. * EARLE MANKEY * EDDY BEST * ELECTRIC PEACE * EMBARRASMENT * ENDOROPHINS * EVENT * EX-VOTO * EYES OF MIND * FEZMEN * FLAMIN GROOVIES * FLAMINGOS * FLASHCUBES * FLESHEATERS * FOURGIVEN * FUZZTONES * G.O.D. * GARY CHARLSON * GERHARD HELMUT * GERMS * GONN * GRAVEDIGGERY * GREEN * GREEN PAJAMAS * GREEN TELESCOPE * GRODES * H-BOMBS WHITE NOISE * HANGMAS BEAUTIFUL DAUGHTERS * HAUNTED * HEAD * HEARTBREAKERS * HIDDEN PEACE * HOLLOWBODY * HOLYA SISTERS OF GAGA DADA * HUMAN SWITCHBOARD * HYPNOTICS * HYPSTRZ * IGGY POP * IMAJINARY FRIENDS * IMPOSSIBLE YEARS * INDEX * INN * INSPIRAL CARPETS * INVADERS * JEFF DAHL * JIMMIE LEE MASLON * JIMMY LEWIS/CHECKERS * JJ180 * JON/NIGHTRIDERS * JOOK * JOSIE COTTON * JUMPERS * KATHY/LAWNMOWERS * KIM FOWLEY * KLEPSTONES * LAST * LAST DRIVE * LAUGHNG SOUP DISH * LAZY COWGIRLS * LEE JOSPEH * LEGAL WEAPON * LEGENDARY GOLDEN VAMPIRES * LEOPARDS * LES TUGS * LIBERTINES * LIPSTICK KILLERS * LONELY BOYS * LORD JOHN * LOST CAUSE * LYRES * MandMS * M.I.A. * MAD VIOLETS * MARC WIRTZ * MARSHALLS * MARSUPIALS * MARTIANS * MICE * MINUTEMEN * MIRACLE WORKERS * MODERN LOVERS * MODERN WARFARE * MUMPS * MUTTS * MYSTERY MACHINE * MYSTIC EYES * N.Y.WOLFPACK * NEBWISTER * NECROPOLIS * NEGATIVOS * NERVES * NIKKI/CORVETTES * NOT QUITE * NUMBERS * NUNS * ODDS * OHO * ORANGE * OTHERSIDE * OUTNUMBERED * PADORAS * PATTI PALLADIN * PAUL COLLINS/BEAT * PERMANENT WAVE * PETE HOLLY * PHAST PHREDDIE * PITS * PLAN 9 * PLASTICLAND * PLIMSOULS * POINTED STICKS * POPPEES * PREMATURE EJACULATIONS * PRETTY THINGS * PRIMATES * PRIME MOVERS * PROFESSOR ANONYMUS * PSYCOTIC PINEAPPLE * RADIO HEARTS * RADIO WEREWOLF * RAINBOW RED OXIDIZER * RAUNCHETTES * RAVE-UPS * RAY CAMPI * REAL KIDS * RED KROSS * REVERB * RF7 * RHINO 39 * ROCKFIELD CHORALE * ROCKIN' HORSE * RODNEY/BRUNETTES * ROMANTICS * ROTTERS * RUNAWAYS * SACRED MIRACLE CAVE * SCOOTERS * SCREAMS FOR TINA * SEEMEN * SEEN * SEX MUSEUM * SHARP TURN * SHATTERED FAITH * SHOES * SICK ROSE * SIGNALS * SKY SAXON * SLEPSTICS * SLIKEE BOYS * SNATCH * SOFT BOYS * SONICS * SPACEMEN 3 * SS-20 * STEPMOTHERS * STEPPES * STIV BATORS * STOMACHMOUTHS * STOOGES * SUBMARINE PROPHETS * SUBTERRANEANS * SURF TRIO * SURFADELICS * T.S.O.L. * TELL-TALE HEARTS * TEN TONS OF LIES * THE WICKED * THEE OVERCOAT * THINGS * THURSDAYS CHILDREN * TIME BEINGS * TOASTERS * TOMMY ROCK * TORIES * TRIP * TRUE WEST * UNCLAIMED * UNITED STATES OF EXISTENCE * UNKNOWNS * UNTOLD FABLES * VERTEBRATS * VIPERS * WOMBATS * WORLD OF DISTORTION * WYLDE KNIGHTS * YARD TRAUMA * YOUNG LORDS * ZATEES * ZEBRA STRIPES *

BIGor