Letnik: 1996_97 | Številka: 12 | Avtor/ica: Janez Golič

CHUMBAWAMBA

Tubthumper

(EMI, 1997)

CORNERSHOP

When I Was Born For The 7th Time

(Wiiija, 1997)

Anarho pop banda je končno dosegla svoje. Preoblečena v eklektično prevzemanje pop obrazcev se je priplazila v vrhove lestvic popularnih pri nas in na tujem. Vprašanj, ki se pri tem odpirajo, je več kot odgovorov. Kajti ideje, ki so se z ortodoksno punkovsko držo kakih Crass ustrezno ozvočile, so pri Chumbawambi izgubile ost. Še več, naenkrat so vse opazke, sicer krasno ilustrirane s številnimi citati in na ovitku natisnjene ob avtorskih besedilih, postale le romantičen odsev krute resničnosti. Res je, da lahko posladkani ženski zbor, ki običajno vodi refren, deluje kot sprevržen komentar, kot poza pop eskapizmu. A ko doseže občinstvo, ki noče ali kar ne more dojeti posmehljivega tona sporočil, izgine tudi bistveni namen.

Chumbawamba so seveda združba, ki dobro obvladuje položaj, v katerem živi in dela. Dobro vedo, kaj je "in" in kaj je "out", kaj lahko prodajo in komu. Kljub razprodaji ostajajo na svoji strani, le zdi se, da so tokrat šli predaleč ali pa so nevede izgubili občutek za skrajnosti in ga zamenjali za izčiščeno produkcijo ter zapeljive melodije. Vprašljiv je tudi način spajanja žanrskih oblik, saj jih Chumbawamba zlagajo v nizu, torej enega poleg drugega, in ne enega v drugega. Ali drugače, namenoma so 'sfižili' identiteto in pokradli preverjene oblike od vsepovsod. Morda so pač dojeli le nezmožnost "angažmaja" v postmodernem svetu.

Meje podirajo tudi Cornershop. S prvimi ploščami so nedvomno pokazali, kam spadajo, in to podkrepili s konkretnimi akcijami. Če je tedaj njihov vodja Tjinder Singh v rockovsko tkivo vpletal tradicionalna glasbila prednikov, smo to še lahko pripisali njegovemu indijskemu poreklu. Je pa že to samo po sebi premaknilo meje percepcij in obenem v rasno napetem ozračju na Otoku vsaj v nekaterih krogih sprostilo napetosti. Ampak to je bil šele začetek. Že drugi album Woman Gotta Have It nas je presenetil, saj so se v nekaj pesmih Cornershop močno približali sodobnim plesnim smernicam, to je z dokaj strogo delitvijo na rockovske in plesne skladbe rušilo celovitost podobe plošče in skupine. Novi album je praktično v celoti sestop na plesno ozemlje. Angažma, ki se je prej kazal v srditem rockovskem udaru, se je sedaj potuhnil v spajanja belega funka, indijske tradicije in studijskih prijemov, na skrajnih točkah zelo blizu sodobnemu illbientu.

When I Was Born For The 7th Time je mehkobno plesna, poslušljiva, zvočno bogata in obenem dovolj raznolika plošča, da jo zlahka použijemo v enem kosu. V primeri s predhodnimi izdelki tokrat Cornershop ohranjajo slog. Celo v (osnovi) country baladi ob pomoči pevke Paule Frazer se ne morejo izogniti novim (funky) navezavam in kljub raznolikosti vse pesmi preveva enoten občutek prijetnega pozibavanja. Še eno združitev polov popularne glasbe so Cornershop prihranili za konec. Tjinder je ob nadvse spoštljivi glasbeni podlagi prepesnil Norwegian Wood v jezik indijskih prednikov. Morda kot "maščevanje", ker so Beatli v tej pesmi uporabili "njegov" sitar.

Janez Golič