Letnik: 1996_97 | Številka: 3 | Avtor/ica: Napo-Lee-Tano

Urbana črnina

Ali ima 2Pac več kot 2 obraza?

2PAC je očitno našel ‘umirovljeniško’ gnezdo, ki mu nudi mir, tišino in ustvarjalno in produkcijsko oporo ter obenem neodvisnost. Založbi Death Row pa, jasno, ustreza, da ima pod streho dva najbolje prodajana in medijsko najbolj izpostavljena rapperja, Snoopa Doggyja Dogga in 2PACa. Prvi plod sodelovanja 2PACa z Death Rowom je z mnogimi gostujočimi imeni okitena plošča All Eyez On Me, ki ji napovedujem dolgo življenjsko dobo, saj je izvrstno producirana in glede na maratonsko dolgost še kako kompaktna, zanimiva in nerazvlečena. In nenazadnje: ni vrag, da človek med sedemindvajsetimi komadi ne bi našel vsaj petih potencialnih hitov. To zadostuje za celoletno prisotnost na radijskih valovih in v malih gospodinjskih aparatih, ki zmorejo prikazovati zvok s slikami.

West coast empire strikes back! Wha cha gonna do?

...se mi je 25. marca lani (96) zapisalo za revijo, ki jo ravno berete. Takrat smo pisali o vsesplošni evforiji, ki je zajela fane založbe Death Row. Dream team je verjetno še najprimernejša označba za tolpo velike-novce-prinašajočih zvezdnikov (Snoop Doggy Dogg, Dr. Dre, 2Pac, MC Hammer), ki jih je v svojo vedno bolj razvpito založniško hišo spravil kontroverzni ‘entrepreneur’, Suge Knight. Vse skupaj je bilo videti kot začetek dolgega donosnega obdobja vladavine G-funka in njegovih protagonistov na prodajnih hip hop lestvicah. Pa se je zadeva danes, slabih devet mesecev po tem, bojda na pragu razsula. Ali res in zakaj?

Že prvi udarec je bil hud šus, ki je zadostoval za resno razpoko na do tedaj bleščeči stavbi založbe Death Row. Familijo je zapustil njen ustanovni član, produkcijski genij and guru, človek, ki je ustvaril Snoopa Doggyja Dogga, polbrat čudežnega dečka Warrena G-ja, inventor novega kalifornijskega zvoka, z največ platine okinčani hip hop producent..: Dr. Dre. Lastniški delež je odprodal Sugu Knightu in ustanovil svojo založbo, Aftermath Entertainment. Mnogi so menili, da bo Death Rowu speljal vsaj še Snoopa, če ne celo 2Paca. Toda to se ni zgodilo, iz dveh razlogov. Prvi je genialna poslovna prepričljivost razvpitega Suga Knighta (poskrbel je za močno medsebojno navezanost Snoopa in 2Paca), drugi pa govorice, ki jih je razširjal 2Pac (da je Dr. Dre gej). Obetajoče prijateljstvo (spomnimo se samo njunega skupnega hita California Love) je bilo pokopano.

Drugi udarec založbi Death Row je bil (dobesedno) podvanajsterjeni šus. V noči po Tysonovi (namještajka!!!) zmagi proti Seldonu se je konvoj dvanajstih deathrowovskih avtomobilov peljal proti Knightovemu klubu. Na poti se je zgodila nesreča: eden od avtomobilov je padel v ‘drive-by shooting’. Iz belega cadillaca se je vsula toča krogel na enega od avtomobilov. Jasno, da na najpomembnejšega, torej tistega, v katerem sta sedela Suge Knight in 2Pac (bojda pa še hčerka Quincyja Jonesa). V avto je bilo izstreljenih 12 nabojev. Nobeden od njih ni zadel Suga Knighta, vsi so leteli na 2Paca, ki je nekaj dni zatem (v petek, 13. septembra ob 16.00) podlegel ranam.

Dogodek je odjeknil v vseh medijih, še posebno pa je razburkal na Internet priključeno hip hop populacijo, ki se je takoj razdelila v več mnenjskih skupin. Največ je bilo tistih, ki so z veliko mero emocij obžalovali smrt umetnika. Njim nasproti se je pojavila manjšina, ki je trdila, da si 2Pac (iz takšnih in drugačnih razlogov) kaj drugega niti ni zaslužil. Tretji so se začeli ukvarjati z detektivstvom oziroma z vprašanjem “Who did it?”. Tudi ti se delijo v podskupine: eni pravijo, da je umor naročil Suge Knight (argument: 2Pac preveč popularen, nevaren za njegovo prvo mesto v založbi, zato nobenega strela vanj); drugi trdijo, da ga je šicnila vzhodnoobalna verzija Death Rowa, založba Puff Daddy, z Biggiejem Smallsom na čelu (argument: ta dva se res že dolgo nista prenašala, 2Pac je na zadnji plošči sodeloval z Biggiejevo ženo, Faith Evans, in obenem Biggieja provociral z izjavami, da “lahko da njegovo ženo dol, kadar hoče”). Najbolj zanimiva in intrigantna pa je tretja teorija: 2Pac sploh ni mrtev, ampak je vse skupaj zrežiral, da bi se umaknil in začel delati pod novim imenom. Pri vsej stvari je najbolj zanimivo to, da tretjo (torej živo) varianto zagovarjajo tudi tako resni in kredibilni ljudje, kot je Chuck D (Public Enemy). Le-ta je namreč na internetu (http://www.daveyd.com/chuckpac18.html) objavil 18 (osemnajst!) (po njegovem mnenju dobrih) razlogov za potrditev teorije o zrežiranem umoru. Omenimo samo najmočnejše: Nikoli niso našli belega cadillaca, iz katerega so streljali, čeprav je Las Vegas sredi puščave. Beli cadillac je peljal mimo 2Pacovih bodyguardov, nihče ga ni zasledoval, niti ni nobenih prič dogodka. Posthumno izdana plošča 2Paca je izšla pod imenom Makaveli, (transkripcija za Machiavelli), ki je znan po tem, da je, da bi nategnil svoje sovražnike, ponaredil svojo smrt. 2Pac in Suge Knight sta edina človeka v rap biznisu, ki imata toliko jajc, da bi uprizorila lažno smrt. 2Paca so kremirali en dan po umoru. Brez avtopsije. Kar dovolj vprašanj, kajne?

Kakor koli že, Death Row je v škripcih. Od profitabilne trojke je ostal samo Snoop Doggy Dogg, ki pa se brez produkcijske roke Dr. Dreja ne znajde preveč dobro. Njegov novi album, Tha Doggfather, je sicer produciral DJ Pooh, ki je znan po sodelovanju z Ice Cubom. Toda prodajni rezultati in prvi posluh ne obetajo štirikratne platine Snoopovega prvenca. Povrh vsega je prste vmes vtaknil še FBI, ki je začel preiskovati vpletenost Suga Knighta v življenje in posle losangeleških gangov. Vse gre torej v tisto smer, kjer od še pred meseci veličastnega imperija Death Row ostaja samo prva beseda. Ampak pri Sugu Knightu se nikoli ne ve. Mogoče pa res na kakem karibskem otoku snuje nove projekte z uradno mrtvim 2Pacom - vse za smetano (C.R.E.A.M. - Cash Rules Everything Around Me).

Napo-Lee-Tano