Letnik: 1996_97 | Številka: 3 | Avtor/ica: Lili Jantol

KRONOS QUARTET

Howl, U.S.A.

(Nonesuch, 1996)

Kronos Quartet se po nizu uspešnih poustvarjanj bolj ali manj znanih sodobnih evropskih in svetovnih skladateljskih dosežkov na novi plošči povsem posveča glasbi ameriških skladateljev. David Harrington, violinist zasedbe in neutrudni iskalec skladateljskih talentov, je tokrat izbral štiri skladbe, v katerih avtorji samosvoje prepletajo govor in glasbo. Uvodne minute je zaupal Michaelu Daughertyju. Njegov atraktivni zvočni kolaž z naslovom Sing Sing: J. Edgar Hoover (1992) je zanimiva digitalna obdelava govorov najvplivnejšega direktorja v zgodovini ameriškega Zveznega preiskovalnega urada. Hooverjevo obsedeno poseganje v zasebnost vseh tistih, ki so nasprotovali njegovim moralnim in političnim nazorom, je skladatelj podkrepil s prodorno godalsko imitacijo zavijanja siren, ameriških domoljubnih pesmi in streljanja brzostrelk. Če je Harrington s svojim izborom želel poudariti ameriško inovativnost, mu je to uspelo s skladbo Barstow: Eight Hitchhikers' Inscriptions from a Highway Railing at Barstow, California (1941) znamenitega snovalca nove zvočnosti, konstruktorja glasbil in glasbenega teoretika Harryja Partcha. Besedilo živahnih ritmičnih recitacij Bena Johnstona obuja obdobje velike gospodarske krize, ki ga je skladatelj zanimivo orisal z osmimi uglasbenimi napisi štoparjev, najdenimi na obrobju puščave Mojave. Skladba Cold War Suite (1991-1993) Scotta Johnsona za poznavalce Kronosovega repertoarja ne bo nikakršno presenečenje. Skladatelj je tudi tokrat črpal iz demokratičnih razmišljanj washingtonskega političnega novinarja I. F. Stonea, katerim smo leta 1993 lahko prisluhnili že na plošči Short Stories. Kronosi so sprehod po najodmevnejših dogodkih iz ameriške polpretekle zgodovine zaokrožili s skladbo Howl (1993) Leeja Hyle; v njej se zvok godal nevsiljivo prepleta z občuteno recitacijo ključne pesnitve beatniškega pesnika Allena Ginsberga. Kljub nekaterim zanimivim povezavam glasbe z govorom plošči Howl, U.S.A. manjkajo drznost, vznemirljivost in svežina plošč, kakršne so bile Black Angels, Pieces of Africa in Night Prayers.

Lili Jantol