Letnik: 1996_97 | Številka: 4 | Avtor/ica: kEsma

Big Bang slovenskega techna

Večer v klubu. Plesišče. Didžej pospešuje globoke base, ki udarjajo iz zvočnikov. Zdi se, da snop luči išče prav tebe med množico nasmejanih in dobrovoljnih rejverjev. Počutiš se svobodnega, sproščenega. Kot bog. Objameš najbližjega in ga stisneš k sebi. Ogromno energije se ti nabira v prsih in prevzema te občutek, da boš v kratkem zapustil telo. V ekstatičnem ritmu glasbe se nekaj podobnega dogaja večtisočglavim množicam na plesiščih, vsem tistim, ki tako bežijo pred vsakdanjimi problemi, v želji, da se sprostijo in si napolnijo baterije za naslednji teden. Njihovi skupni imenovalci so techno, trance, house, drum'n'bass, jungle..., združeni v občudovanja vredno rave (sub)kulturo.

Razlog, da sem ob petletnici (približno pred petimi leti, čeprav so nekateri obstajali že prej, so se na slovenskem Summer of Love pokazali javnosti Random Logic, Coptic Rain, Beitthron, Cell Block, Anna Lies, Mouse Trap) obstoja techno kulture v Sloveniji poiskal tiste, ki so "krivi" za vse to, je velik uspeh slo-techna, saj se je delo teh ljudi (nekateri so spremenili imena projektov ali naredili nove) ob koncu prejšnjega leta in na začetku tekočega obrestovalo s potrditvijo na svetovni sceni.

Random Logic, ljubljanska skupina štirih mladcev (Miha+Grega+Mitja+Samo), se je znašla na najnovejši dvojni kompilaciji Trance Europe Express, ki je med fani bolj znana kot TEX 5 (predstavljena je bila v prejšnji številki) in je glede na to, kdo vse na njej sodeluje, nova prelomnica v trenutku zasičenosti scene s slogi od techna do jungla. Sanje so za Random postale resnica - po težki poti in ignoriranju (kot pri vseh slo-techno projektih) določenih 'big' promoterjev in velike večine medijev na domačih tleh. Pod močnim vplivom zvokov, ki so jih proizvajale sintetizatorske škatle, so nastali ob koncu 80-ih. Demo posnetke so predvajali na valovih Radia Študent in na številnih live actih na rejvih po Sloveniji, Hrvaški, Avstriji... Vmes so delali soundtracke za gledališke predstave in kratke filme. Danes se njihove plošče vrtijo pod rokami znanih svetovnih didžejev (npr. Laurent Garnier), po ocenah kritikov pa so eden najbolj svežih in originalnih projektov, kar se jih je pojavilo v letih 1995-1996. Znana sta tudi projekta Paldrame in Anorak, ki sta delo podmnožice omenjene četverice. Vsi člani bande se, poleg drugih športov, ukvarjajo tudi z didžejanjem. Po velikem številu nastopov na rejvih, množici izdanih vinilnih plošč in pojavljanju na kompilacijah se, kot kaže, ne bodo ustavili. Bili bi nespametni, če jim ne bi predvideli mesta v vrhu svetovne techno glasbe.

Diskografija:

Random Logic

Tempo Mezuro Mondo, EP (Matrix Musik, 1994)

Mirago, EP (Matrix Musik, 1995)

Vengo, EP (Thee Blak Label, 1995, USA)

Voko, EP (Thee Blak Label, 1995, USA)

Spasmo, EP (Matrix Musik, 1996)

Martiro/Pekulo (Absense, 1996)

Profano, EP (Matrix Musik, 1997)

Paldrame

Paldrame, vol. 1 (Comunique, 1996)

Paldrame, vol. 2 (Country Western, 1996)

Paldrame vs Anorak (Country Western, 1996)

Anorak

Anorak 1, EP (Absense, 1996)

Anorak 2, EP (Absense, 1996)

Še en ljubljanski band, duo Clox (Aleš in Borut), je doživel podobno priznanje. V drugi novembrski številki angleške glasbene revije DJ sta Clox z vinilno ploščo Drive EP, izdano za slovensko založbo Matrix Music, pristala na prvem mestu techno lestvice.

V začetku 90-ih sta se, takrat še najstnika, pojavila na odru, stala za 303-ko in 909-ko, in s spačenimi obrazi in gibi izražala svoje občutke. Takrat se jima je reklo Cell Block, kasneje Clockworx in Cloak Device. Nastopila sta na skoraj vseh pomembnih rejvih v Sloveniji, izdala štiri plošče in se pojavila na nekaj cede kompilacijah. Pod velikim vplivom detroitskega techna eksperimentirata z acidom in acid-housom. V prihodnosti ju bomo verjetno videvali kot Channel Klir in za letos obljubljata veliko novih, s trendovskim housom obarvanih vinilov. Aleša srečate tudi kot didžeja Al Cloxa.

Diskografija:

Clox

Drive, EP (Matrix Musik, 1996)

No Name, EP (Absense, 1996)

Tega ni, EP (Matrix Musik, 1996)

Cloak Device

Maxi (Veto, 1996)

In za konec slo big banga naj omenim še projekt Thorax, za katerim stoji in pritiska gumbe Uroš, ljubljanski didžej in producent, znan kot DJ Umek. Mednarodno priznanje je doživel podobno kot Random Logic, ko se je pojavil na najnovejši kompilaciji, ki izide pred vsakim rejvom Mayday (naj techno žur na stari celini, na katerem so do zdaj nastopili vsi eminentni didžeji in skupine z vsega planeta) v Nemčiji. DJ Umek je virus techna zaužil na petem Maydayu, kot velika večina takrat obolelih. Resno se je začel ukvarjati z didžejanjem in (skupaj s še enim Urošem in Vidom) ustanovil techno trio Mouse Trap. Postal je najbolj plačan didžej vseh časov na domačih tleh, vendar kljub temu ni izgubil stika s slovenskim in svetovnim undergroundom. Po številnih ploščah, izdanih za domače in tuje techno založbe, je pričakovati nastop najboljšega slovenskega didžeja na enem od naslednjih Maydayov.

Diskografija:

Thorax

Thorax 1 (Absense 1996)

Thorax 2 (Absense 1996)

Ljubljana-Umek (ZET 4) (ZET,UK)

Založbe

Zaenkrat na slovenskem delujejo tri založbe, ki izdelke večinoma izvažajo v tujino. Prva se je pojavila Matrix Musik, kot podzaložba založbe Dallas, in je ena od najbolj zaslužnih za vztrajno promoviranje slovenske techno scene v svetu. Primož Pečovnik, oseba, ki stoji v ozadju imena Matrix, je kompilator prve techno kompilacije Code 386 ter kompilacije Trance Slovenia Express, ki je izšla za angleško Mute Records, v čast legendarni techno skupini Kraftwerk. Na obeh kompilacijah so prisotni omenjeni slovenski bendi.

Založbi Veto in Absense vodi skupina mladih ljudi z DJ Umekom na čelu (iz prve roke sem izvedel, da ustanavlja novo založbo, ki jo bo postavil ob bok dosedanjima). Do zdaj sta izdali številne vinilne plošče, na katerih so slovenske skupine in ena hrvaška. Da sta založbi uspešni, dokazuje rekordno hitra prodaja njihovih vinilov v 'štacunah' po vsem svetu. Kopica novih produktov vseh treh založb pa nas čaka v novem letu.

Slovenski techno je težko prebil led. Toda ko mu je uspelo, je močno počil v vesolju techna. Zdaj pa čakamo, da nam bo v prihodnosti (tudi z novimi talenti, ki se pojavljajo po vsej deželi) toplo grel duše in svetil pot na plesiščih v veselje vsem odvisnikom čudeža, ki se je zgodil le nekaterim in so ga poimenovali rave.

kEsma