Letnik: 1996_97 | Številka: 6 | Avtor/ica: Lili Jantol

GAVIN BRYARS

Farewell To Philosophy

(Point Music, 1996)

Pomenljivi naslov zadnje plošče Gavina Bryarsa je zgolj simboličen. Opozarja na skladateljevo življenjsko prelomnico, na čas, ko se je kot mlad diplomant filozofije poslovil od obetavne akademske kariere in se popolnoma posvetil glasbi. Poznavalec dunajske klasike bo v naslovu prepoznal tudi imeni dveh Haydnovih simfoničnih del. Filozof (1764) in Poslovilna simfonija (1772) sta Bryarsu služili kot navdih pri orkestraciji naslovne skladbe Farewell to Philosophy, koncertu za violončelo in orkester iz leta 1995, v katerem se lenobne melodije solista Juliana Lloyda Webbra dramatično prepletajo z bujno paleto orkestralnih zvokov zasedbe English Chamber Orchestra. Čeprav je za Bryarsove harmonične strukture značilen lirični zven godal, skladatelj pogosto opozarja na zapostavljen položaj tolkal v orkestru. Tako je v opernem prvencu Medea zasnoval orkester brez godal, konvencionalno vlogo prve violine pa dodelil tolkalom. In prav zaključni takti prvega dejanja te opere so osnova osrednjemu delu nove plošče. Bryars je skladbo One Last Bar, Then Joe Can Sing napisal leta 1994 za znameniti kanadski tolkalski kvintet Nexus, katerega člani so se skupaj z njim v začetku sedemdesetih let kalili v legendarnem ansamblu Steva Reicha. Skladateljeve dragocene glasbeniške izkušnje odseva tudi zaključna skladba. Dremava By The Vaar za solista kontrabasista, basovskega klarinetista, tolkala in godala datira v leto 1987. Solistični del, ki se postopoma razvije v improvizacijo, je zasnovan posebej za edinstven slog Charlieja Hadena. Plošča Farewell to Philosophy je primer popolne združitve skladateljeve subtilne muzikalnosti z virtuoznostjo vrhunskih glasbenikov.

Lili Jantol