Letnik: 1996_97 | Številka: 7 | Avtor/ica: Tatjana Capuder

THE MUSICIANS OF THE NILE

Charcoal Gypsies

(Real World/Dallas, 1996)

SALAMAT

Nubiana

(Piranha/Svet glasbe, 1996)

Muzikanti z Nila na Oglenih ciganih postrežejo staro dobro prepoznavno godbo, in vendar je na plošči precej presenečenj, predvsem pri dodeljevanju raznoterih vlog glasbilom. Če so bile na prvi plošči iz sedemdesetih še jasne ločnice med raznoterimi podzasedbami (tabla baladi z mizmarji, zasedba rebabov in zasedba argulov) in funkcijami glasbil, jih Muzikanti z Nila vse bolj brišejo in se lotevajo novega, ne da bi jim bilo treba posegati po elektriki in binarnih praksah: le vse pogumneje kršijo kodekse ter združujejo po tradiciji nezdružljivo. Posebej velja prisluhniti skladbi Mawwal Doha, ki v izvrstni vokalni improvizaciji odlično spaja Radžastanca (mimogrede: radžastanski cigani muzicirajo tudi drugod po plošči) Bunduka Khana Lango in novega člana Muzikantov, Jusefa Alija Bakaša. In še slaba novica: skupino in svet je nedavno zapustil šaer (rapsod) Šamandi Tevfik Metkal.

Nubijci Salamat, živeči med številno nubijsko skupnostjo v Kairu, so zvezde nubijske urbanizirane godbe, skupina, ki jo je ustanovil Mahmud Fadl, pa ima silno spremenljivo zasedbo. Salamat so svojevrsten glasbeni talilni lonec delte Nila in vsega Egipta, to je zaznati v nekaterih skladbah že na evropskem prvencu Mambo El Sudani, veliko bolj pa pride do izraza na prejšnji plošči Salam Delta, ki je skupni projekt z Muzikanti z Nila, ter predvsem na novi Nubiana. Tako se z raznovrstnimi glasbeniki izmenjujejo in stapljajo značilni nubijski valujoči drnec in polzeča sanjavost, kairska klasična tradicija, odmevi črne Afrike ter začimbe od vsepovsod; in četudi so godbeniki iz plošče v ploščo raznoliki, uspeva skupini Salamat in vodji Mahmudu Fadlu ohranjati enkratno enost iz skladbe v skladbo in iz plošče v ploščo prav z raznovrstnim spojem vseh aspektov nubijske godbe.

Tatjana Capuder