Letnik: 1996_97 | Številka: 8/9 | Avtor/ica: Dario Cortese

Ellipsis Arts

Glasba kot srce človeštva

>Svet postaja vse manjši. Nove tehnologije prinašajo možnost globalne komunikacije in povezanosti, in čeprav se zdi prihodnost preveč tehnicizirana, je v njej še veliko prostora za izpolnitev naravnih človekovih potencialov. Ena izmed osnov zanje in za izgraditev konstruktivnejšega človeštva je gotovo komunikacija, vendar ne izključno in predvsem tista prek medijev.

Zares šteje "srčna" komunikacija človeštva, globalna povezanost z izmenjavo tradicionalne identitete in delitvijo v stoletjih pridobljenih izkušenj življenja. Morda najboljši ključ zanjo je glasba, vključno z nekaterimi segmenti popularne glasbe, a najbolj upoštevanja vredna je izkušnja tradicionalne glasbe. Od Arktike do Antarktike, spiralno čez vso zemeljsko oblo, se širi moč glasbenih tradicij ter vabi v svet zvočnih izkušenj, ki (kljub nekoliko obrabljeni frazi) zares segajo od srca do srca. Založb tradicionalne in world glasbe je vedno več in veliko jih je izjemno dobrih. Če drugega ne, prinašajo vsaj nove posnetke do sedaj praktično neznanih in zelo zanimivih glasbenih kultur, nekatere sploh financirajo njihovo snemanje. Konkurenca pač vlada tudi na tem področju in za obstoj se je potrebno potruditi. To preprosto dejstvo in predvsem prepričanje ter ustvarjalna usmeritev lastnikov so botrovali podobi ene najvidnejših založb etnične glasbe: Ellipsis Arts iz New Yorka. Ellipsis Arts pravzaprav ne izdaja "klasične" etno glasbe, ampak izjemno zanimive tematske zbirke, ki jih lahko beremo, in knjige, ki jih lahko poslušamo. Izdaje založbe so kvalitetni izdelki, ki jih je veselje prijeti v roke: tako kot nekdaj dobro LP ploščo. Seveda ne brez razloga, saj večino izdaj spremljajo knjižne izdaje, pri katerih je CD plošča vizualno bolj postranskega pomena. Knjižnoglasbene izdaje Ellipsis Arts se delijo v tri serije. Musical Expeditions, 64-strane knjige CD formata s CD ploščo, poleg informativnega besedila in dobrih fotografij v knjižnem delu prinašajo neobičajne zvočne izkušnje tradicionalnih kultur: drugačno videnje klezmer glasbe, tuvansko in tibetansko glasbo, pravo "trance" glasbo Azije in Afrike, keltsko vokalno glasbo, pesmi različnih predelov sveta, povezane z žetvijo. Poleg omenjene serije je Ellipsis Arts znana po tematskih zbirkah več CD plošč, ki jih spremljajo zajetne knjižne izdaje. Tematski box-seti s 3 ali 4 CD ploščami vključujejo izdaje z rdečo nitjo meditativne tradicionalne glasbe sveta (Global Meditation), glasbe festivalov vse zemeljske oble (Global Celebration), ritmov sveta (Big Bang), tradicionalne glasbe domorodcev (Voices of Forgotten World), svetovnih zvokov harmonike (Planet Squeezebox), najobsežnejšo svetovno zbirko flamenca (Duende) in afriške glasbe (Africa: Never Stand Still). V pripravi je trojni CD z glasbo vzhodne Evrope, na kateri bodo tudi posnetki slovenske tradicionalne in manj tradicionalne glasbe. Založba vedno preseneča še z izdajami setov CD plošče in knjige, na primer glasbe Pigmejcev BaBenzele (Bayaka), glasbe Griotov Zahodne Afrike (Jali Kunda,) posnetkov, ki jih je na naravoslovno-glasbenih odpravah naredil Bernie Krause (Notes From The Wild,) med seti pa izstopa bizarna Gravikords, Whirlies and Pyrophones z glasbo vse prej kot konvencionalnih instrumentov. Na njej je med drugim možno slišati zvoke pneumafona, hologlifičnega fukalizerja, kristalofonov in še marsičesa, kar ne sodi v glasbeni arzenal običajnih glasbenih izvajalcev. Toda komu na čast se je vredno ustavljati ob pirofonih? Kako si prebivalec New Yorka pomaga z glasbo pigmejcev? Kaj ima Slovenec od tuvanskega grlenega petja? Komu v tem hitrem zahodnem svetu koristi zvok afriške mbire? Podobnih kontrastnih parov se ob izdajah založbe Ellipsis Arts ponuja nešteto. Kljub navideznim nasprotjem povezujejo. Z glasbenim jezikom, podprtim s pisano besedo, pomenijo možnost univerzalne planetarne komunikacije, so nekakšen glasbeni "internet", ki deluje na povsem neposredni ravni. Zvočna izkušnja afriškega pragozda je stvarna tako kot keltska vokalna glasba, poslušalec lahko postane njen ustvarjalni del. To je glasba, h kateri je vredno sesti, vzeti v roke knjigo... in potovanje v druge zvočne svetove in drugačne načine življenja se začne. Sprejemanje izkušenj na njej poteka na glasbenih valovih, "world" glasba dobi pravi pomen: je naš edini svet, splet (zvočnih) pokrajin, v glasbo oblikovanih prvobitnih izkušenj človeštva in "srčni internet", ki povezuje brez vpletanja uma in presojanja. Izkušnja je zvok, sprejemnik je srce.

Dario Cortese