Letnik: 1996_97 | Številka: 8/9 | Avtor/ica: Lili Jantol

KRONOS QUARTET

Ghost Opera

The Dreams And Prayers Of Isaac The Blind

(Nonesuch, 1997)

Tridesetminutna posnetka sta iz leta 1994, torej iz obdobja plošče Night Prayers, enega boljših Kronosovih izdelkov tega desetletja. Tudi tokrat gre za glasbo s poudarjeno humanistično vsebino, kjer je zvoku dodeljena vloga transmisije človekovih razmišljanj, občutkov in hrepenenj. Vnovič se srečamo z Osvaldom Golijovom, sedemintridesetletnim argentinskim skladateljem rusko-židovskega rodu, ki z epsko pesnitvijo The Dreams and Prayers of Isaac The Blind obuja mistični nauk velikega židovskega kabalista, po katerem naj bi bilo celotno vesoljno dogajanje zapisano v zapleteni kombinaciji hebrejskih črk. Uvodu sledijo trije stavki, vsak posamezni ponazarja zgradbo in sorodnosti treh židovskih jezikov: aramejščine, jidiša in starodavne hebrejščine. Da bi bili Kronosi kar zgleden klezmer bend, nas prepriča drugi stavek, v katerem se zvok otožne violine razigrano prepleta s temperamentnim klarinetom Davida Krakauerja. Zaključek skladbe je instrumentalna različica pesnitve K'Vakarat, svečanega napeva židovskih novoletnih verskih obredov. Golijov je vokal kantorja Mishe Alexandrovicha s plošče Night Prayers tokrat nadomestil z globokimi toni basovskega klarineta. Tudi glasba štiridesetletnega kitajskega skladatelja Tana Duna črpa iz narodnega izročila. Njegova Ghost Opera v petih dejanjih za godalni kvartet in pipo - kitajsko lutnjo s štirimi svilenimi strunami - ima stoletno tradicijo. Gre za dialog izvajalca z njegovo preteklostjo in prihodnostjo. Skladatelj je vlogo izvajalca dodelil godalnemu kvartetu in pipi. Preteklost je ponazoril z Bachovimi melodijami, ljudskimi pesmimi in Shakespearjevimi besedili, prihodnost pa z večnim žuborenjem vode, udarjanjem kamna, zvenom kovin in šelestenjem papirja. Ker gre za scensko glasbo, žal delo na plošči ne zaživi v vsem sijaju.

Lili Jantol