Letnik: 1998 | Številka: 2 | Avtor/ica: Ičo Vidmar

SAID CHRAIBI

Oud, Maroko

(Cinq planetes/Nika 1997)

KAMYAR IZADI

Improvisations au santour, Iran

(Cinq planetes/Nika 1997)

Nova pariška založba Cinq planetes svojo priložnost na relativno majhnem, a še vedno dovolj privlačnem, predvsem pa konkurenčnem mednarodnem tržišču "etničnih" glasb išče nadvse obetavno. Prvih pet naslovov igra na ekskluzivnost izbora različic tradicionalnih glasb sveta s predstavitvijo izvajalca na glasbilu, ki je distinktiven za neko lokalno, regionalno glasbeno tradicijo. Oba glasbenika, Marokanca Saida Chraibija in Iranca Kamyara Izadija, bi "orientalistična" naglica umestila v tradicijo islamske glasbene kulture. Kljub nekaterim skupnim značilnostim takšno posploševanje ne vzdrži. Ni občutljivo za pomembne razlike v načinu muziciranja, specifičnih glasbil, celo pomembnih razlik med njimi, četudi gre za navidez eno in isto, igranja v starih modusih umetne (dvorske) glasbe, arabske in perzijske. Chraibi, ki muzicira na arabski lutnji, oud, se predstavlja z modernizirano različico klasičnega repertoarja arabske klasične glasbe. A virtuoz ni imun za spogledovanje s sredozemsko glasbeno tradicijo, od andaluzijske do grške, do jazzovskega muziciranja. Po pred kratkem umrlem mojstru ouda Munirju Baširju že dolgo nismo slišali tako močne interpretacije predpisanih tonskih načinov in njih modifikacijo v improviziranih taksimih. V primerjavi z drugimi tradicionalnejšimi lutnjarji Chraibi v čistem, dinamičnem barvitem igranju zveni kot pustolovec. Izadi se na glasbilu perzijske klasične glasbe par excellence, trapezoidnih citrah santur, predstavlja bolj zadržano, z gracioznostjo in svetlim, perfektnim zvenom. Improvizacije na santurju v starodavnih predpisanih modusih so bolj zveste močni, strogi izvajalski tradiciji, ki jo je v zadnjem obdobju vsaj za nas "na zahodu" poosebljal Majid Kiani. Tudi Izadi se, podobno kot Chraibi, spusti v prefinjeno ritmično improvizacijo na motiv iz tradicije perzijske ljudske plesne godbe, vendar je vseskoz bolj "spoštljiv". Dva glasbenika, dve klasični glasbili, dve glasbeni tradiciji, dva različna pristopa. Lekcija za evropsko uho.

Ičo Vidmar