Letnik: 1998 | Številka: 3 | Avtor/ica: Zoran Pistotnik

GEORGIA SYLLEOU/SAKIS PAPADIMITRIOU

Open Routes

(Ano Kato Records, 1997)

Če je bil odlični, leta 1996 izdani album The Song of Lulu, s katerih smo dobro poznanega sodobnega grškega pianista in skladatelja prvič srečali v družbi pevke Georgie Sylleou, še rezultat, a hkrati že tudi kondenzat njunega predhodnega skupnega dela pri scenskih in filmskih projektih, potem je Open Routes prvi pravi dokument njunega skupnega čistega glasbenega ustvarjanja. Seveda so dokumenti o tem že obstajali tudi v arhivu Druge godbe ter v spominu tistih, ki so bili deležni njunih lanskih glasbenih nastopov, izmed katerih je bil tisti v Križankah nekakšna generalka za poznejše snemanje tega albuma. A ti - v nasprotju s tem albumom - niso dostopni širši javnosti. Z njim sta ta dva izborna ustvarjalca seveda dokazala, da preživljata obdobje nespornega ustvarjalnega vzpona; obdobje, v katerem se prepoznavajo izjemna ustvarjalna lucidnost, fascinantna suverenost v obvladovanju široko odbranega zvočnega gradiva ter že kar do pretresljivosti z otožno srečo nabita, a hkrati pomirjena poetika. Tu so seveda spet značilne pesmi, tu je spet forma samospeva; briljanten, mediteransko poln, temen in hrepeneč glas Georgie Sylleou se zliva v trdno enotnost s pozorno, požrtvovalno in razumevajočo klavirsko spremljavo Sakisa Papadimitrouja. Sama vsebina albuma je napovedana in komentirana kar večkrat; najprej že s samim pomenom naslova, ki se mu pridružuje še oznaka pristopa k izvedbi ("open interpretation"), seveda pa tudi s podnaslovom Nine Storied Songs. Devet pesmi, ki so na ravni interpretacije izrazito avtorska predelava tradicionalnih virov, vzorov, tem in besedil, se od začetka do konca vzpne kot najlepše obokan most prek geografskih in duhovnih prostranstev ter poveže v pripovedno in dramaturško celoto keltske Hebride z valovanjem Egejskega morja, potem ko se dotakne starodavne Grčije, bizantinske liturgije in spiritualov črnih ameriških sužnjev, se sooči z armensko in grško ljudsko pesmijo ter se morda najlepše, zagotovo pa pretresljivo zazre v solze grških emigrantov v Salentu. In vse skupaj povzame v zgodbo pesnik Sakis v deseti pesmi; njegovi lastni, ki pa je žal samo natisnjena kot vodič do razumevanja ostalih devetih v priloženi knjižici z besedili in podatki. Open Routes nam tako omogoči še eno od dosedaj najžlahtnejših glasbenih popotovanj po širinah duhovnega Sredozemlja, ki jih seveda navdihuje neposredna izkušnja tistega geografsko opredeljenega.

Zoran Pistotnik