Letnik: 1998 | Številka: 5 | Avtor/ica: Lili Jantol

GUSTAV MAHLER/URI CAINE

Urlicht/Primal Light

(Winter and Winter, 1997)

Uri Caine se je z glasbo s pričujoče plošče zapisal med najboljše jazzovske interprete Mahlerjeve glasbe. V zgodovini jazza poznamo številne priredbe klasičnih tem, Cainova samosvoja obdelava nekaterih ključnih del velikega mojstra poznoromantične simfonije pa razkriva enega od najinovativnejših in najbolj samosvojih pogledov na Mahlerjevo glasbeno zapuščino. Gre za projekt, katerega začetke je obeležila glasba za nemi film režiserja Franza Winterja. Caine je filmske podobe o skladateljevem življenju pozneje nadgradil s priredbo znamenitih odlomkov iz prve, druge in pete simfonije ter izbranih napevov iz pesemskih ciklov Pesmi za umrlimi otroci, Dečkov čudežni rog in Pesem o zemlji. Čeprav so priredbe, v katerih prevladujejo sodobni newyorški glasbeni trendi s poudarkom na kaotičnih zvokih radikalnega jazza, lahkotnih latino ritmih in poskočnem klezmerju, le redko prepoznavne, so narejene v duhu skladateljevih barvitih in natančnih instrumentacij, pretanjenega občutka za melodijo in ljubezni do ljudske glasbe. V ostrem zvenu koračnic, mogočnem petju kantorja v sinagogi in v otožni godčevi melodiji je moč začutiti izpovedno veličino Mahlerjeve glasbe. Caine, ki se na plošči predstavlja tudi v vlogi pianista, se mora za uspeh zahvaliti tudi odlični štirinajstčlanski zasedbi glasbenikov, ki sodi v sam vrh newyorške radikalne jazzovske scene. Med njimi naj posebej omenim le tiste, katerih vrhunske glasbeniške sposobnosti niso več nobena skrivnost: bobnarja Joeyja Barona, klarinetista Dona Byrona, trobentača Dava Douglasa, violinista Marka Feldmana in pevca Arta Lindsaya. Plošča Urlicht/Primal Light ni le dostojen poklon jazzerja velikemu klasičnemu skladatelju, je tudi primer, kako s sedanjostjo obuditi preteklost.

Lili Jantol