Letnik: 2003 | Številka: 1/2 | Avtor/ica: Jure Matičič

SQUAREPUSHER

Do You Know Squarepusher

Warp Records, 2002

Tom Jenkinson novo ploščo začenja z vprašanjem. Ali poznamo Squarepusherja? Naš odgovor se po letih poslušanja njegovih izdelkov deli na dva dela. Najprej lahko rečemo, da ga poznamo do obisti. Postalo nam je jasno, da se njegove tehnike in producentske zvijače učinkovito ponavljajo, zato pri vsaki plošči dobimo občutek, da poslušamo prav Squarepusherja. Njegov zvok je kljub številnim mutacijam dobro prepoznaven in edinstven, saj je, zanimivo, rodil le redke posnemovalce. Govorimo torej o neke vrste blagovni znamki, ki je z večno temo pohitrenega bobna in basa ter avantgardnih ambientov v marsičem zaznamovala svet elektronske glasbe. Squarepusher še vedno vztraja pri minimalni studijski opremi, ki jo lahko brez težav stlači tudi v spalnico. Zadostujejo sampler, mešalka, gramofon, nekaj efektov, magnetofon in seveda tisti instrument, ki je najbolj poudarjen - električna basovska kitara. To so torej Squarepusherjevi stereotipi, ki jih neprestano dopolnjujejo majhne domislice, delčki velikega remiksa, ki njegov stari material spreminjajo, ga mutirajo in mu dajejo popolnoma nove pomene. Zato začetno vprašanje zahteva zelo širok spekter odgovorov. In s ploščo Do you know Squarepusher je zadoščeno prav vsakemu od njih. Tom Jenkinson je naredil precej kompromisov, ko je uporabil veliko znanega materiala in ga sestavil v novo celoto, ki sedaj diha z lastnim ritmom in ustvarja lastne interpretacije. Komadi junglistično razbijajo, kot na plošči Go Plastic, ambienti se zatekajo k njegovi veliki ljubezni, jazzovski fuziji, kot se je dogajalo na plošči Music Is Rotted One Note, vokali pa nabijajo kot pri remiksanju hiphoperjev East Flatbush Project. To so vse stvari, ki jih že zdavnaj poznamo, toda vse skupaj je bilo ponovno združeno brez kompromisov, brez upoštevanja squarepusherjanske tradicije in seveda s tehničnim mojstrstvom. Variacij na temo je še veliko in očitno jih Jenkinsonu še vedno ne bo zmanjkalo. Za nameček lahko trdimo, da plošča Do you know Squarepusher skriva nekatere izmed njegovih najboljših komadov, saj so podivjani, ostri, hitri in polni napetosti, obenem pa jih prežemajo tiho grozeči ambienti. Na dodatni zgoščenki se skrivajo posnetki nastopa na Japonskem julija 2001. Še en razlog več, zakaj te plošče ne smemo spustiti iz rok, saj je koncertna verzija prav tako intenzivna kot album, poleg tega pa posneta v pristni bootlegarski lo-fi kvaliteti z vsemi starimi komadi, uspešnicami, živimi improvizacijami in dretjem japonske publike. Poleg tega je Tom Jenkinson za sklep naredil nekaj resnično nepričakovanega. Ves čas je bil namreč zagrizen nasprotnik remiksov - s tem se po njegovem kradejo ideje drugih glasbenikov in izkoriščajo v zlobne namene. V njegovem studiu sta zato nastala le dva remiksa in eno samo sodelovanje z Aphexom Twinom. Ampak na plošči Do you know Squarepusher je Tom Jenkinson očitno hotel pokazati, kako globoke so njegove glasbene korenine, zato je priredil koga drugega kot Joy Division in pesem Love Will Tear Us Apart - ter celo zapel.

Jure Matičič