Letnik: 2003 | Številka: 1/2 | Avtor/ica: Kaja Šivic

PRINCESKA NA ZRNU GRAHA

SNG Opera v Ljubljani, 18. 1. 2002

Tokratna operna predstava je v marsičem nekaj posebnega. Je nenavadno kratka, eno samo dejanje traja le tri četrt ure. Solisti na odru so sami mladi pevci, člani Opernega studia in gostje, zelo mlad je tudi režiser, scenograf, kostumograf in oblikovalec luči, vse v eni osebi. Posebej za to priložnost sestavljen komorni orkester vodi direktor in umetniški vodja ljubljanske operne hiše, dr. Borut Smrekar.

Nam vsem dobro znana Andersenova pravljica o princu, ki pravo princesko najde šele v občutljivi deklici, ki ne more spati zaradi grahka pod mnogimi žimnicami, ima skromno vsebino. Kljub vsemu je besedilo Benna Elkana (v slovenščino ga je prevedel dr. Igor Grdina) pritegnilo danes precej pozabljenega avstrijskega skladatelja Ernsta Tocha, da se je leta 1927 tematike lotil s svojim kar se da resnim, na trenutke bergovskim slogom skladanja. Posledica je seveda ta, da je delo zelo zahtevno za orkester in še bolj za pevce, ki jim včasih nemelodiozne linije otežujejo razumljivo dikcijo besedila. Izvedbo je vsekakor treba pohvaliti, mladi pevci so vsi po vrsti zelo dobri, in to ne le po pevski, ampak tudi po igralski plati. Energična kraljica je gostja Urška Žižek, norčavi kralj Silvo Škvarč, nežna princeska Verica Danilova, umirjeni princ Dejan Vrbančič, živahna dojilja Adriana Debeljak in karikirana kancler in minister Ivan Andres Arnšek in gost Matej Vovk.

Bistveno svežino in razgibanost je predstavi vdihnil iznajdljivi mladi režiser Rok Rappl, ki mu je pri oblikovanju odrskega giba pomagala Lojzka Žerdin. Rappl, diplomant praške šole, je predstavo z enostavnimi, a učinkovitimi režijskimi prijemi zasnoval kot simpatično grotesko. Sceno je oblikoval z velikimi kockami, ki v različnih kombinacijah rabijo za prestol, posteljo, pregrade in še marsikaj, pomembno vlogo je namenil lučem, vizualno privlačnost pa pravljično fantazijskim kostumom. Velik delež k uspešni prestavi so prispevali pevski pedagog Vitomir Marof, korepetitorja Ivan Vombergar in Irina Milivojević ter ne nazadnje asistentka režije Tatjana Novačkova. Operni studio se je v Princeski na zrnu graha spoprijel z zelo zahtevno nalogo in se dobro izkazal, kar je bil gotovo prvi namen podviga. Drugi namen, predstavo ponuditi tudi mlademu občinstvu, je nekoliko vprašljiv, saj je Tochova glasba za nevajeno uho pretežavna.

Kaja Šivic