Letnik: 2004 | Številka: 1/2 | Avtor/ica: Zoran Pistotnik

THOMAS MAPFUMO and THE BLACKS UNLIMITED

Chimurenga Explosion

Anonymous Productions, 2002

Potem ko smo ga že skoraj odpisali, se Thomas Mapfumo odločno ter od albuma do albuma prepričljiveje vrača na svetovno glasbeno prizorišče. Očitno je prebrodil vsestransko krizo, ki je – primerjalno s prejšnjim obdobjem – v veliki meri hromila njegovo ustvarjalno delo v 90. letih prejšnjega stoletja: če seveda nanj gledamo z zornega kota odmevnosti in prisotnosti na svetovnem glasbenem prizorišču. Zdravstvene in druge osebne težave so nastale in se pomnožile s težavami, ki so izvirale iz spora, do katerega je prišlo med njim in njegovimi nekdanjimi sobojevniki v zimbabvejski chimurengi, ki so zdaj zimbabvejski oblastniki. Zato se je moral iz Zimbabveja praktično umakniti. Zatekel se je v ZDA in si tam postopoma zgradil novo ustvarjalno bazo s primernim okoljem in infrastrukturo, katere osišče je zagotovo založba Anonymous Productions. Tam so nekje od konca prejšnjega tisočletja izšli praktično vsi njegovi albumi in tako je tudi z albumom Chimurenga Explosion, ki ga predstavljamo tokrat.

Chimurenga Explosion po posnetkih ni čisto svež primerek Mapfumovega dela. Najprej so nastali posnetki v legendarnem Shed Studios v Harareju, sledila je dodelava v ZDA, potem je album najprej izšel v njegovi domovini, pa so tam prepovedali javno predvajanje dveh pesmi z njega ter zaradi tega praktično blokirali distribucijo in promocijo, na koncu pa je izšel takšen album, kot ga predstavljamo, v ZDA, za mednarodno tržišče. Vendar je album ne glede na že malo odmaknjen datum nastanka posnetkov vreden vse pozornosti. Mapfumo na njem predstavlja 12 lastnih pesmi v enkratnem, vedno prepoznavnem izvajalskem načinu, ki je kot amalgam najbolj žlahtnih sestavin, pobranih iz kar najbolj različnih zimbambvejskih in svetovnih glasbenih žanrov, predhodno presejan skozi avtorsko sito glasbenega in pesniškega kreda, ki ga tako silovito poganja skozi vse njegovo dosedanje življenje. To je še vedno njegova chimurenga, glasba zimbabvejskega upora proti belski kolonialni in kulturni prevladi ter pozneje borbe za zimbabvejsko neodvisnost; po glasbeni plati izjemna sprega tradicionalne glasbene prakse ljudstva Shona, v katere osišču stoji mbira, tradicionalni palčni klavir, in popularnih svetovnih obrazcev, pri katerih pomeni zanj še eno osišče reggae; po vsebinski plati pa seveda še vedno močno angažirana, izrecno z vsakdanjimi težavami zimbabvejskega povprečneža prežeta besedila, zapeta v glavnem še vedno v jeziku ljudstva Shona. Rezultat je točno to, kar pravi sam naslov albuma: eksplozija chimurenge. Ne nazadnje tudi zato, ker je ob nastajanju gradiva za album Mapfumi pomagala ena najmočnejših postav njegove sicer stalne spremljevalne skupine The Blacks Unlimited. Skupina je sicer pomlajena, a prav na tem albumu lahko občudujemo enega najboljših zimbabvejskih kitaristov in najstarejših Mapfumovih sodelavcev Joshuo Duba. Pomembno razsežnost tokratni postavi The Blacks Unlimited dodaja tudi pridružena štiričlanska zasedba Mbiras Unlimited, to je sodelovanje štirih vrhunskih mojstrov igranja na mbiro. Zvenketajoči zvok mbir in pikanje Dubove električne kitare ob raskavem Mapfumovem glasu tudi dajejo skupen pečat vsem skladbam z albuma. Zanimivost pa je gostovanje kitarista, sicer legendarnega ameriškega reggaejaša in cenjenega glasbenega publicista Banninga Eyra v treh v ZDA posnetih skladbah. Zagotovo imamo opraviti z izdelkom, ki chimurengo, pred časom na mednarodnem prizorišču že zelo trdno usidrano varianto angažiranega afriškega etno popa, vrača tja, kamor zares spada: med najzanimivejše, kar se na tem glasbenem prizorišču dogaja.

Medtem ko smo čakali s predstavitvijo tega albuma, sta do nas že prišli dve razveseljivi novici: Mapfumo je izdal že nov, bojda vsaj tako dober album, kot smo ga opisovali tokrat; in skoraj zagotovo bo prihodnjo pomlad gostoval po tem delu Evrope. Morda tudi v Ljubljani?

Zoran Pistotnik