Letnik: 2004 | Številka: 11/12 | Avtor/ica: Črt Sojar Voglar

IRENA ZDOLŠEK

GM-Oder, Studio 14 Radia Slovenija, 11. 10. 2004

Citre imajo v Sloveniji podobno »smolo« kot harmonika; skoraj vsi imajo to glasbilo za ljudsko, takšno, na katero se izvaja samo »domača« glasba. Tako pri nas v Sloveniji nimamo niti srednje glasbene šole z oddelkom za citre, kaj šele univerzitetne stopnje šolanja. Citre so glasbilo veliko možnosti. Po zvoku se tu in tam približujejo kitari, vendar imajo večji tonalni obseg in močnejšo zvočno gostoto.

Citrarsko društvo Slovenije si že nekaj časa prizadeva uveljaviti citre kot pravo koncertno glasbilo. Požrtvovalnost že rojeva sadove. Eden najžlahtnejših je mlada, 19-letna citrarka Irena Zdolšek, študentka na Visoki šoli za glasbo v Münchnu pri profesorju Georgu Glaslu. Prijazna mladenka se ponaša z bogato kartoteko odličnih koncertnih nastopov in tekmovalnih uspehov. Oktobra 2004 pa je začela obsežno koncertno turnejo v 14. sezoni GM-odra, ki obsega kar šest koncertov. 11. oktobra je nastopila v Studiu 14 Radia Slovenija v Ljubljani.

Irenino izvajanje je preprosto in zavzeto. Popolnoma je koncentrirana na tisti trenutek glasbenega utrinka, ki ga notni zapis posamezne skladbe zahteva. Povsem suvereno obvlada vse standardne izvajalske tehnike ter tudi tiste, pri katerih je zahtevana odtujitev običajnega zvoka citer (v skladbi Expression Heinza Kratochwila), pri skladbi Škratov ples Richarda Grünwalda pa je Irena pokazala skoraj paganinijevsko virtuoznost. Tako smo bili priča zelo bogatemu in raznolikemu sporedu baročnih in sodobnih glasbenih del, med katerimi imajo seveda prednost skladatelji tiste dežele, kjer so citre najbolj doma, to je Bavarske.

Posebej je treba omeniti krstno izvedbo Pravljic mladega slovenskega skladatelja Žige Staniča. Gre za prvo novo delo slovenskega skladatelja za citre. Stanič je spoznal tradicionalno tehnično in izrazno stran citer. Pionirsko delo slovenske produkcije za citre je torej začeto. Optimistična prihodnost? Ne vem. Spomnim se lanskoletne organizacije na Društvu slovenskih skladateljev. Prišli s(m)o trije skladatelji. Polom, ki je posledica že nekaj časa trajajočega nezanimanja slovenskih skladateljev (ne samo za citre); večina jih že tako ali tako malo obiskuje koncerte, kjer na sporedu ni njihovih del. Kakšne poplave novih slovenskih del za citre torej še ni moč pričakovati. Saj slovenskih skladateljev tudi na ljubljanskem koncertu ni bilo ...

Črt Sojar Voglar