Letnik: 2006 | Številka: 7/8 | Avtor/ica: David Verbuč

SUBTLE

Channel Zero, Metelkova mesto, Ljubljana, 17. 5. 2006

Ljubljana je že drugič gostila predstavnike iz kalifornijske založbe in glasbenega kolektiva anticon. Le-to je mogoče proglasiti za najpomembnejšo ali vsaj najopaznejšo združbo glasbenikov (in/oziroma založbo), ki že skoraj desetletje z neodvisnim načinom poslovanja ter ustvarjanjem naprednega, drugačnega, eksperimentalnega, antiklišejskega, nenazadnje (večinoma) belskega hip hopa postavljajo nove smernice in pomenijo hkrati alternativo v svetu zlatih verižic in rimarskega gobezdanja, skozi široko odprta zadnja vrata pa v neslutena področja hip hopa iniciirajo še horde rockovskih alternativcev. Tako sta se po Solu, ki je obiskal Orto klub pred dvema letoma, tokrat oglasila še anticonovca Dose One in Jel z njuno živo, petčlansko zasedbo Subtle(šesti član Dax Pierson je po lanskoletni tragični nesreči paraliziran), s katero sicer izdajata za založbo Lex, in v klub pritegnila zadostno število radovednežev in anticon fenov. Projekti, kot so cLOUDDEAD,Themselves, nenazadnje Subtle in drugi, so predstavili Dose Ona kot enega najbolj posebnih (tukaj je beseda idiosinkratičen na mestu) anticonovskih in alter hiphopovskih glasov in tekstopiscev z vizijo, ki pa se šele v živo dokaže v svoji popolni naturi, saj se izkaže tudi za odličnega performerja, vodjo benda in zabavljača. V bistvu učinkuje celoten performans zasedbe, ki poleg zvočno-besedne dimenzije vključuje še izdelano scenografijo, kostumografijo in teater (tudi te ustvarjalne plati so v domeni Dose Ona), kot neka »celostna glasbena drama« oziroma underground hip hopera. Dose One v njej skozi svojo igro večkrat aludira na Yoricka (iz Hamleta), ki v tej »gnili deželi« kot dvorni norček iz undergrounda preganja gorje (na hlačnem pasu nosi neonski napis Woe – be gone!), cinično komentira svet in usmišlja življenje s konkretno dozo ustvarjalne akcije. Dogajanje, bodisi narativno ali zvočno, teče zgoščeno in brez postanka. Skozi celoten, sicer razmeroma kratek, malo čez uro dolg nastop, se zvrsti nešteto glasbenih idej, zasukov, instrumentalnih in elektronskih zvočnih barv, izbruhov in umiritev, smislov, domislic in dovtipov, s katerimi držijo Subtle skozi svoj zvočno artikuliran in izčiščen ter vizualno in pomensko nasičen frontalni napad občinstvo hkrati v onemelosti in plesu. Obilje informacij, ki ga ponujajo mogoče na momente, ogrozi zvočno neposrednost, vendar Subtle z lahkoto prepričajo, da so suverena, živa nadgradnja produkcijskega zvoka anticon šole, ki se zdravo spopade z nevarnostjo stagnacije in poskrbi za širjenje in odpiranje zvoka in ideje v nove, še neizživete smeri.

David Verbuč