Letnik: 2006 | Številka: 7/8 | Avtor/ica: Marina Žlender

SLOVENSKI GLASBENI DNEVI

20. in 27. 6. 2006, Ljubljana

Koncept letošnjih Slovenskih glasbenih dni je, kot smo že navajeni, kombinacija koncertnih dogodkov in mednarodnega glasbenega simpozija. Zanimivo popestritev pomenijo nova prizorišča; tako je letošnji otvoritveni koncert potekal v Studiu 1 Televizije Slovenija z obetavnim programom del Vinka Globokarja in Edgarja Varèseja. Prvo delo, Les chemins de la liberté, je napisal ob svoji 70-letnici. Domiselni kolaž glasbenega dogajanja, izstopanja posameznih instrumentalnih skupin in njihovega povezovanja v celoto, z vmesnimi glasbenimi dovtipi, tako značilnimi za avtorja, nam priča o njegovi ustvarjalni lucidnosti in širini. Tudi z glasbenega stališča gre za razgibano delo, ki na trenutke za hip deluje ujeto v idejno shemo. Po rahlo mlačnem začetku je orkester pokazal prepričljivo igro in sinhronost izvedbe brez vodje. Varèsejevo delo Arcana je bilo izbrano po logiki sinhronega repertoarja, saj oba skladatelja združuje volja do iskanja novih poti in odpor do ustaljenih stereotipov. Glede na številne izvedbe tega dela, ki med seboj nemalo variirajo, bi tokratno izvedbo lahko označili za dinamično in vedro, a za Varèsejev značaj nekako premalo izrazito, kar pa zavisi tudi od okusa poslušalca, saj je prav to delo doživelo večje število raznolikih izvedb. Tretji del trilogije Emigrantov, odličnega glasbenega dela iz 80. let, deluje kakor zvočna freska za mezzosopran in bariton ob živahni spremljavi zbora, glasbenikov in skupine lutkarjev, ki ponazarjajo vizualno ilustracijo vsebine, izražene na temo meja. Odlična izvedba, močna povezava med nastopajočimi in dramatična interpretacija je tudi v tem primeru iskrivo variirala z duhovitimi intermezzi, ki delo povezujejo s publiko.

Prvi del sklepnega koncerta v Slovenski Filharmoniji je izzvenel kot niz novih izvedb, s katerimi so se predstavili Jani Golob, Ljubo Rančigaj in Vito Žuraj. Sledila je prav tako noviteta skupine Pro musica viva Metamorfoze na temo Slavka Osterca za simfonični orkester, kot girlanda del več avtorjev. Koncert je zaključilo veličastno folklorno obarvano delo Bela krajina. Večer je označeval lep izbor tradicionalno usmerjenih skladateljev, seveda pa smo pogrešali vse tiste, zaprisežene inovativnosti. Če se ozremo na rešitve tovrstnih enoplastnih predstavitev izven naših meja, bi kazalo razmisliti o In in Off Slovenskih glasbenih dnevih oz. njihovem uradnem in neuradnem delu in s tem dati možnost tudi vsem izvzetim.

Marina Žlender