Letnik: 2007 | Številka: 3/4 | Avtor/ica: David Verbuč

N'TOKO

Elixiryproslam

Samozaložba, 2007

N'toko si je na domači alternativni glasbeni sceni že pridobil sloves enega najbolj izstopajočih raperskih imen, ki pa je pravzaprav mnogo več kot to. Je že res, da je dvakratni zmagovalec v državnem tekmovanju v freestylu, da ga najdemo kot MC-ja pri zasedbi Moveknowledgement ter da ima za sabo dva odlična raperska albuma, vendar je N'toko na svoji glasbeni poti do danes že dodobra razširil svoj ustvarjalni glasbeni potencial in s tem prevetril in oplemenitil domačo rapersko in hkrati alternativno sceno. Medtem ko je bil njegov prvi album, Cesarjeva nova podoba (RapNika/Nika, 2003), še v klasični hiphopovski maniri podložen z elektronskimi biti, je njegov drugi album, Dobrodelni koncert ob koncu sveta (RapNika/Nika, 2005), prinašal nekonvencionalno rapanje v kombinaciji z električnim bendom v živo. N'toko se je na tej poti dodobra seznanil z drugimi kreativnimi glasbenimi praksami in se tako začel udeleževati številnih jam in impro sessionov, poleg tega pa je začel odkrivati svojo glasbeno stran in se nenazadnje izkazal tudi kot zelo dober vodja svoje spremljevalne zasedbe. Opisani N'tokov glasbeni razvoj in profil pa se v celoti zrcali na njegovi najnovejši izdaji, EP-ju Elixiryproslam. Plošča prinaša vsaj dve plati aktualne N'tokove ustvarjalnosti. Takoj po snemanju zadnjega albuma je N'toko preživel s svojim bendom in nekaterimi gosti še nekaj časa v studiu in si skupaj z njimi dal duška z radikalnejšo, distorzično in psihedelično podobo njegove takratne ustvarjalnosti. V studiu so se tako znašli še Dejan Slak in Miha Šajina iz Moveknowledgement, Žiga Rangus iz Intimn Frizurn, Dejan Lapanja iz Salamandre Salamandre in Uliksesa ter Gal Gjurin in Bor Zakonjšek, žal pa se je bila polovica materiala iz omenjenih snemalnih sessionov naknadno izgubila in zato posledično takrat ni prišlo do načrtovane izdaje teh posnetkov. Od takrat je N'toko, sam na vokalu, akustični kitari, elektroniki in nekaterih drugih glasbilih, ustvarjal tudi bolj intimen in solističen material, ki se ga je naknadno, pred kratkim odločil združiti s preživelimi posnetki in oboje izdati na skupnem EP-ju, tega mu je pomagal v končni fazi zvočno oblikovati Aldo Ivančič. EP Elixiryproslam je tako mešanica dveh precej različnih N'tokovih glasbenih usmeritev, ki pa kljub temu presenetljivo dobro teče in diha, se medsebojno dopolnjuje in nenazadnje nudi živopisno in pestro podobo njegove eksperimentalnejše ustvarjalnosti. V uvodu in zaključku plošče se nahajajo »noiserockovski« oziroma nekakšni nekonvencionalni in eklektično prepleteni komadi artikuliranega izbruha kreativnosti, ki so dopolnjeni še s kratkim »hardcorovskim noise« odklopom v stilu kakšnih Naked City (Rocketeer), in zaključna impro psihedelijada Elixiryproslam. Omenjene posnetke N'toka z zasedbo pa vmes dopolni pisan spekter njegove domače produkcije, od analognega noisa (Why Aren't You Turning Into A Robot? Pt. 2) in abstraktnega folktroničnega hip hopa (Madonna) do lahkotne latino jazz terase (Fresh), pri kateri mu na pomoč priskoči še Miha Šajina.

Skladbe odražajo širino in drznost N'tokove umetniške vizije ter obenem visoko mero inovativnosti in muzikalnosti, ki kljub svoji neenotnosti in neizbrušenosti ponujajo nepozabno slušno izkušnjo. Slabša stran EP-ja so morda edino angleška in zvočno težko razumljiva besedila, ki predstavljajo glede na zadnji album, katerega slovenska besedila so postala že skorajda kultne in ponarodele fraze med slovensko alternativno publiko, pomik za pol koraka nazaj. EP-ja Elixiryproslam ne gre jemati kot nek končni in zaokrožen izdelek, ampak bolj kot nekakšen dokument na vmesni postaji N'tokovega ustvarjanja, ki se sicer nahaja na estetsko zavidljivi ravni in nakazuje nadaljnjo smer in razvoj, najavlja zelo obetavno prihodnost ter vzbuja nestrpnost v pričakovanju N'tokovega tretjega albuma.

David Verbuč