Letnik: 2007 | Številka: 5/6 | Avtor/ica: Metka Sulič

KOMORNE SKLADBE SAŠE ŠANTLA

Slovenska filharmonija, Ljubljana, 3. 4. 2007

V mali dvorani Slovenske filharmonije je Glasbena matica priredila koncert v spomin skladatelja in slikarja Saše Šantla, vsestransko nadarjenega umetnika, za katerega velja, da je bil najboljši skladatelj med slikarji in najboljši slikar med skladatelji. Saša Šantel je avtor znamenite oljne slike Slovenski skladatelji v mali dvorani Slovenske filharmonije in ravno pod to mojstrovino so študenti akademije za glasbo iz razreda komorne igre Tomaža Lorenza in iz pevskih razredov Eve Novšak Houška in Vlatke Oršanić poustvarili peščico njegovih del. Koncertni program je bil sicer sestavljen glede na razpoložljive izvajalce in zato ni obsegal le Šantlovih najboljših skladb, vendar je bilo osnovno vodilo pri oblikovanju sporeda, predstaviti skladateljeva dela od mladostniškega pa do zrelejšega ustvarjalnega obdobja. Njegov glasbeni slog je zaznamovan z ljubkostjo romantične izpovedi, preprostost in jasnost oblikovanosti stavka pa sta zavezani klasicističnemu glasbenemu izročilu. Predvsem pa je Šantel izrazit melodik, ki na nevsiljiv način prevzame poslušalca. Čeprav njegova dela ne spadajo v vrh slovenske romantične glasbe, so tehten doprinos v slovensko glasbeno literaturo. Študenti Akademije za glasbo so se izvedbi teh del posvetili z vso predanostjo. S posebnim poudarkom sta violistka Mateja Ratajc in pianistka Sara Rustja izvedli Anamitski motiv za violo in klavir, skladbo z nekoliko vzhodnjaško obarvanim ritmom in melodiko, ki jo je violist Franc Avsenek postavil na začetek svoje Antologije slovenske glasbe za violo. Eno izmed skladateljevih mladostniših del, lahkotno lirični Godalni kvartet v d-molu, op. 3, so s subtilnostjo do prefinjenih glasbenih misli izvedle violinistki Ajda Kralj in Mirjam Mah, violistka Mateja Ratajc in violončelistka Kaja Kapus. Saša Šantel je veliko pozornosti posvečal vokalni glasbi, tako zborovski kot tudi samospevom. S poglobljeno interpretacijo sta pesmi Molitev, Ribnik in Sam odlično poustvarila študenta s zgornje Vipavske doline, pianistka Sara Rustja in baritonist Rok Bavčar. Pianist Slaven Kulenović je impresionistični Invenciji, op. 56, ki je eno redkih skladateljevih samostojnih klavirskih del, vdahnil vse potrebno toplo občutenje tega kratkega, a učinkovitega dela. Nedvomno pa je bila posebnost večera izvedba skladbe Andante za violino in klavir, ki je novo odkrito delo iz skladateljeve zapuščine. Delo je zazvenelo v izvedbi violinistke Barbare Fanedl in pianistke Sare Rustja. Spomin in Slovenski ples pa sta prepričljivo lahkotno zaigrala violinistka Alenka Semeja in pianist Slaven Kulenović. Izjemno doživeto je Tri pesmi na besedila Draga Gervaisa v čakavščini, op. 57, zapela sopranistka Katarina Lenarčič, pri klavirju jo je spremljala Sara Rustja.

Omenjeni koncert bodo izvajalci ponovili v Pazinu in Pulju, s tem bodo prebivalci Pazina počastili letošnjo stoletnico prihoda Saše Šantla v njihovo mesto. Žal pa tega spominskega večera ne bomo imeli priložnosti doživeti tudi Goričani, čeprav je Šantel prihajal prav iz Gorice.

Metka Sulič