Letnik: 2007 | Številka: 7/8 | Avtor/ica: BIGor

Momčilo Rajin

POSTPOP (I. + II.)

Draslar partner/Biblioteka Trag, 2006

Momčilo Rajin sodi v epicenter beograjskega kroga popkulturnih publicistov, ki so se v sedemdesetih in osemdesetih vrteli okoli legendarnega Džuboksa ter konec osemdesetih in v začetku devetdesetih nadaljevali s pisanjem in observacijami popularne glasbe in kulture v reviji Ritam. Njegovo pero se v vseh teh letih ni posušilo. Kot dokaz se nam ponuja objava dvodelne knjige Postpop, v kateri so zbrane vse, tudi neobjavljene, kolumne v časopisu Politika med letoma 2002 in 2006.

Knjiga ima samo eno slabost, da je objavljena v cirilici, kar bo povzročilo težave tistim, ki jo bolj površno obvladajo, in ignoranco tistih, ki je sploh ne poznajo. Za ponujeno vsebino in uživanje v branju Momčila Rajina se je vredno potruditi, saj gre za na trenutke prav graciozne bisere popkulturne publicistike. Spretno izkoriščeno znanje in vedenje kronoloških in zgodovinskih dejstev nas zapelje z iskrivim in nenakladaško intelektualističnim podajanjem zgodb iz zgodovine popularne glasbe, hkrati pa se ne izogne tudi aktualnim temam in jih medsebojno vešče prepleta. Če na eni strani razkrinka svoje obsesije, kot so na primer Beatles, Beach Boys in Rolling Stones, ki jih je najpogosteje obdeloval v zaobjetih štirih letih in pol, nam na drugi ponuja nepregleden spisek prepomembnih glasbenih imen in drugih popularnokulturnih tem in problematik, od stripa in glasbene industrije do interneta in piratstva, ki jih razgrne na zelo preprost, človeški in za širše množice sprejemljiv način. Skrivnost Rajinovega stila je zadovoljitev visokih standardov glasbenih sladokuscev in poznavalcev industrije popularne kulture ter nagovarjanje nepoučenih, neukih bralcev. Ko piše o ustvarjalcih, kot so (bili) Randy Newman, Charlie Patton, Sex Pistols, Gorillaz, Gene Clark, Jam, Mark Eitzel, Sigur Ros, Johnny Cash, Joe Strummer, Flaming Lips, Bob Dylan, Neil Young, Pink Floyd, Lucinda Williams, Explosions In The Sky, William Oldham, Emmylou Harris itd., nas preprosto nagovori, skoraj nažene, da si vzamemo čas za poslušanje katere od izpostavljenih plošč ali pesmi. Z lahkotnim pedagoškim pristopom predstavitveno seže v globino rock and rolla, bluegrassa, bluesa, garažnega punka, glam rocka, countryja, pop arta, britanske invazije in ponudi odličen prikaz glavnih in temeljnih značilnosti teh žanrov in izstopajočih avtorjev. Zgodovinsko ozaveščen preskoči k perečim problematikam interneta in piratstva, avtorskih pravic in krčem glasbene industrije, vojne in cenzure, novih medijev in nosilcev zvoka. Ozira se tudi po domačem, srbskem dogajanju in ob domačih avtorjih pospremi s kolumno tudi stanje na domači sceni, od festivala Exit do klubskih koncertov. Bogat s pestrostjo dobro obdelanih obrazov in tematik je zagotovo kontinuirano vplival na žejnega srbskega zasledovalca popularne kulture in mu nudil svojevrsten beg iz krute socialne, družbene, politične realnosti Srbije. Kolumne imajo tudi po toliko letih aktualen in zgodovinsko nadčasovni naboj.

BIGor