Letnik: 2008 | Številka: 3/4 | Avtor/ica: Jože Štucin

KLEZMER CONNECTION

Kulturni dom Nova Gorica, 13. 2. 2008

Znotraj festivala Art sredica so nadvse simpatično in na zglednem nivoju nastopili Klezmer Connection iz Salzburga, in sicer v zasedbi:Georg Winkler (klarineti), Marion Ellmer (glas, kitara, tolkala), Hubert Kellerer (harmonika), Bernie Rothauer (bobni, kitara, bozuki) in Peter Aradi (kontrabas). Tradicionalna godba vzhodnoevropskih Judov, ki govorijo jidiš, poseben jezik na nemški osnovi, je zanimiv glasbeni pojav. Kot so Irci s svojim keltskim melosom osvojili celoten zahodni svet, je klezmer podobno vlogo opravil v vzhodni Evropi in na delu Balkana. Okrog so ga raznašali vsi, največ seveda Judi sami, hitro pa je postal tudi del romske tradicije. Pojav niti ni tako star, začetki segajo nekako v 15. stoletje, je pa vzorčen primer, kako lahko glasba detajlno odraža eksistencialno kondicijo nekega naroda. V vsej ponudbi klezmerja prevladuje melanholični timbre, dominante so molovske lestvice, ritem je pogosto preprost, harmonsko so skladbe čiste in nezahtevne, vsebinsko pa ločimo le dva tipa: otožno zasanjane pesmi, polne hrepenenja, ter živahne, svečane, kjer se lahko strasti vnamejo do vrelišča. Oboje so sicer namenjene plesu, saj so jih izvajali na slavjih, zabavah in ob praznikih, čeprav je ob prvih lažje podoživljati vsebino v mirnem kotičku. Diaspora Judov je naredila svoje. Klezmer se je napajal pri vseh mogočih virih, jih združeval pod svojim okriljem, na koncu pa postal sestavni del tradicije celotnega območja vzhodne Evrope.

Avstrijski glasbeniki so v duhu novega časa, ki staplja različne tradicije in sloge, zgledno povzeli osnovno idejo klezmerja in mu nadeli sodobnejšo obleko. Nove so seveda priredbe, v katerih svoje mesto dobijo tudi nekatera netipična glasbila, na primer električna kitara. Melos ostaja skoraj nedotaknjen in ima starinski pridih, prav tako je ohranjena lirična poanta pretežno ljubezenskih besedil. Tudi od osnovne forme se niso preveč oddaljili, saj je temelj klezmerja petje ob spremljavi glasbil. Inteligentne in z občutkom koncipirane priredbe so prepričale tudi poslušalce. Med nastopajočimi je po kakovosti vsekakor izstopal klarinetist Georg Winkler, ki obvladuje celotno družino klarinetov, izvedbeno pa je neoporečen, virtuozen. V delih, kjer je vsekakor možno improvizirati na lestvični osnovi, se je pogosto sprostil in iz svojih pihal izvabljal zelo zanimive zvoke; občasno zgolj kot razpoloženjsko zavetje za pevkin glas, nekajkrat pa se je predstavil tudi kot imeniten solist z veliko poustvarjalne domišljije. Ker je vsebina pesmi ravno tako pomembna kot sama glasba, smo bili deležni tudi uvodnih recitacij v angleškem jeziku. Marion Ellmer je ljudska pevka v najbolj žlahtnem pomenu besede. Njen pevski nastavek je mehak, čeprav občasno tudi pretirano »naraven«, melodije pa podaja doživeto in z občutkom. Lahko rečemo, da Klezmer Connection kot ansambel učinkujejo profilirano, dovolj avtentično, da jim bo vredno prisluhniti še ob kakšni drugi priložnosti. Tokrat so pravzaprav predstavljali svoj najnovejši album Border-Dance, ki bo ljubiteljem tovrstne glasbe lepo dopolnil zbirko.

Jože Štucin