Letnik: 2009 | Številka: 1/2 | Avtor/ica: Zoran Pistotnik

GUJVORONSKI, KONDAKOV, VOLKOV

Christmas Concert

Leo Records, 2008

Božični koncert tokrat malo drugače, po vsebini pa še kako pravi za aktualne ruske zvočne pokrajine. Pravzaprav kar naravnost reprezentativen zanje. Z vsebino tega albuma gremo namreč v Sankt Peterburg 15. decembra 2006. Tam je trio, ki so ga sestavljali trobentač Vjančeslav Gujvoronski, pianist in tolkalec Andrej Kondakov ter kontrabasist Vladimir Volkov, posnel šest skladb, ki so jih zaokrožili v Božični koncert ter lani tudi izdali na istoimenski plošči pri tej cenjeni londonski založbi. Opraviti imamo seveda s prvovrstnimi ruskimi protagonisti tamkajšnjega sodobnega in postsodobnega jazza ter temu sorodnih glasbenih praks. Gujvoronski in Volkov spadata celo v starejšo generacijo tovrstnih izvajalcev, saj sta glasbeno pot pričela že nekje konec 60. let prejšnjega stoletja. Volkov je sploh eden najbolj uporabljanih ruskih kontrabasistov, zato smo ga v preteklih desetletjih ob poslušanju različnih plošč kar pogosto srečevali. Med njegovimi skupinami velja omeniti Volkov Trio, ki ga vodi od leta 1995, pogosto sodeluje s Sergejem Starostinom, ki je del Moscow Art Tria, je član Moscow Composers Orchestra, v zadnjih letih pa je še posebno opozoril nase s projektom Verški da koreški, pri katerem sodelujejo glasbeniki iz Senegala, Tuve in Rusije.

S kariero Volkova je primerljiva dosedanja ustvarjalna pot Gujvoronskega. Že v Sovjetski zvezi je bil eden od stebrov nove glasbene scene. To je ostal tudi v postsovjetski Rusiji. Z Volkovom sodelujeta že od začetka. Skupaj sta tudi v Moscow Composers Orchestra. Sodeloval in snemal je z nam dobro znano (nastop na Drugi godbi) harmonikarico Evelino Petrovo (album Chinyi Together), za sabo ima tudi vrsto lastnih plošč, med katerimi je novejša in odmevnejša Caprichos, prav tako izdana pri Leo Records. Hkrati je cenjen skladatelj komornih del in simfoničnih poem, ki jih izvajajo drugi priznani glasbeniki ali ansambli. Pisal je celo opere in muzikale.

Najmlajši v triu je pianist Andrej Kondakov, ki je resno ustvarjalno pot zastavil v 80. letih prejšnjega stoletja kot skladatelj; je namreč diplomant leningrajskega konservatorija. Pozneje se je uveljavil kot izvajalec, in to ne samo v Rusiji, ampak tudi v ZDA in Braziliji. Za založbo ECM je posnel opažen album v duetu s trobentačem Arkadijem Shilkloperjem.

Jasno je, da je takšna kombinacija izkušenj, številnih predhodnih sodelovanj in dolgoletnih poznanstev porodila prepričljiv, koherenten, po zvočnih rešitvah bogat in raznolik, a v končnem izrazu enoten kos sodobnega ruskega (post)jazza, ki ga je povrhu »požlahtnil« še navdih adventnega obdobja; čeprav je med šestimi skladbami samo ena, ki se izrecno sklicuje na ta čas: Christmas Waltz Gujvoronskega. Sicer je vsak član tria avtorsko enakopravno prispeval po dve izhodiščni zamisli za skupno sprotno tkanje zvočnih pejsažev. V slabi uri koncertno uprizorjenega zvočnega toka se tako ponovno soočamo z najžlahtnejšim izročilom sovjetsko-ruske glasbene avantgarde, ki nas je navduševala v drugi polovici prejšnjega stoletja z vrhunskimi izvajalci in predvsem izjemnimi ustvarjalnimi zamislimi, briljantnimi rešitvami ter ne nazadnje tudi umetniško vpetostjo v širše okolje in s kritično angažiranostjo do njega. Christmas Concert Gujvoronskega, Volkova in Kondakova je pristen dedič te zgodovinske izkušnje.

Zoran Pistotnik